Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Divorced issued under extreme anger

Divorced issued under extreme anger

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

Divorce given uncontrollably and unintentionally in partially defected state of mind caused by extreme anger: We are married since 2009, and have two daughters and two sons.  One day, due to a hot exchange of verbal abuse, my anger increased to an extreme. In this state, I tried to search my elder brother’s name to tell him about the insulting and abusing of my wife but forgot the first character of his name so failed. In frustration, I then tried to search my wife’s brother’s name to tell him about all that but failed again (because my mind was partially defected and it failed to perform its normal functioning). In this state, further mutual abusing raised my anger to the greatest extreme, and then all of a sudden, without any intention, the words of divorce uncontrollably uttered from my mouth three times. I swear before Allah that I had no intention/plan/willing of giving divorce even a second before uttering those words, and had no knowledge about the implication of those words at the moment of uttering them. It is only after few minutes later when I realized what words I had uttered and what are their implications. Now, we both are very deeply depressed. Kindly, guide us whether Islam considers divorce effective or not if it is uncontrollably and unintentionally given in such a partially defective state of mind caused by extreme anger?

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

Muhtaram Brother,

We sympathise with you in your predicament.

You state you uttered the word of divorce thrice and recalled yourself having uttered divorce three times.

The three divorces issued to your wife are valid and constitutes a Talaaq-e-Mughallazah (a permanently irrevocable divorce). Therefore, your marriage has terminated. You are no longer husband and wife. [i] [ii]

We advise you to make Tawbah and Istighfaar in abundance and make du’a to Allah Ta’ala.

Refer to another similar Fatwa here and #41517 also.

And Allah Ta’āla Knows Best

Muhammad I.V Patel

Student Darul Iftaa
Lusaka, Zambia

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

 


[i] الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (3/ 244) 

مطلب في طلاق المدهوش وقال في الخيرية: غلط من فسره هنا بالتحير، إذ لا يلزم من التحير وهو التردد في الأمر ذهاب العقل. وسئل نظما فيمن طلق زوجته ثلاثا في مجلس القاضي وهو مغتاظ مدهوش، أجاب نظما أيضا بأن الدهش من أقسام الجنون فلا يقع، وإذا كان يعتاده بأن عرف منه الدهش مرة يصدق بلا برهان. اهـ. قلت: وللحافظ ابن القيم الحنبلي رسالة في طلاق الغضبان قال فيها: إنه على ثلاثة أقسام: أحدها أن يحصل له مبادئ الغضب بحيث لا يتغير عقله ويعلم ما يقول ويقصده، وهذا لا إشكال فيه. والثاني أن يبلغ النهاية فلا يعلم ما يقول ولا يريده، فهذا لا ريب أنه لا ينفذ شيء من أقواله

الثالث من توسط بين المرتبتين بحيث لم يصر كالمجنون فهذا محل النظر، والأدلة على عدم نفوذ أقواله. اهـ. ملخصا من شرح الغاية الحنبلية، لكن أشار في الغاية إلى مخالفته في الثالث حيث قال: ويقع الطلاق من غضب خلافا لابن القيم اهـ وهذا الموافق عندنا لما مر في المدهوش

 

فتاؤي محمؤديه   جلد ١٨  ص١٤٨-١٦٤ مكتبه محمؤديه

کتاب النو ازل جلد ٩ صفحہ ٢٠٣

کتاب الفتاوی جلد   ٥صفحہ ٤٢

فتاوی قاسمیہ جلد١٥  صفحہ ٣٣٩،٣٤٦

خوشی میں کوئی طلاق نہیں دیتاہے؛ بلکہ غصہ ہی میں طلاق دی جاتی ہے؛ لہٰذا جب آپ نے اپنی بیوی کو تین طلاقیں دی ہیں، توبیوی پر طلاق مغلظہ واقع ہوکر آپ کے اوپر وہ قطعی طور پر حرام ہوچکی ہے، آئندہ بغیر حلالہ کے اس کے ساتھ نکاح بھی درست نہیں ہے اور حلالہ کاطریقہ یہ ہے کہ وہ عدت گذار کر کسی دوسرے مرد سے نکاح کرے، پھر اس مرد کے ساتھ ہمبستری ہونے کے بعد وہ مرد طلاق دیدے اور پھر عدت بھی گذرجائے تو وہ بیوی آپ کے لئے حلال ہوسکتی ہے اور پھر آپ اس سے نکاح کرسکتے ہیں۔

 

 

الهداية في شرح بداية المبتدي (2/ 257) 

وإن كان الطلاق ثلاثا في الحرة أو ثنتين في الأمة لم تحل له حتى تنكح زوجا غيره نكاحا صحيحا ويدخل بها ثم يطلقها أو يموت عنها ” والأصل فيه قوله تعالى: {فَإِنْ طَلَّقَهَا فَلا تَحِلُّ لَهُ مِنْ بَعْدُ حَتَّى تَنْكِحَ زَوْجاً غَيْرَهُ} [البقرة: 230]

 

الفتاوى الهندية – ط. دار الفكر (1/ 473)

وَإِنْ كان الطَّلَاقُ ثَلَاثًا في الْحُرَّةِ وَثِنْتَيْنِ في الْأَمَةِ لم تَحِلَّ له حتى تَنْكِحَ زَوْجًا غَيْرَهُ نِكَاحًا صَحِيحًا وَيَدْخُلَ بها ثُمَّ يُطَلِّقَهَا أو يَمُوتَ عنها كَذَا في الْهِدَايَةِ وَلَا فَرْقَ في ذلك بين كَوْنِ الْمُطَلَّقَةِ مَدْخُولًا بها أو غير مَدْخُولٍ بها كَذَا في فَتْحِ الْقَدِيرِ وَيُشْتَرَطُ أَنْ يَكُونَ الْإِيلَاجُ مُوجِبًا لِلْغُسْلِ وهو الْتِقَاءُ الْخِتَانَيْنِ هَكَذَا في الْعَيْنِيِّ شَرْحِ الْكَنْزِ أَمَّا الْإِنْزَالُ فَلَيْسَ بِشَرْطٍ لِلْإِحْلَالِ

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics:

Random Q&A