Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Aqeeqah, Azan of a new-born baby

Aqeeqah, Azan of a new-born baby

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

Assalumu alykum wa rahmatullahi Wa Barkatuh,

Alhamdulillah, my nephew was born very weak at the end of 7th Month and weighed only 950 grams. He is placed in the incubator from the time of the birth and his growth is improving day by day Alhamdulillah. The Doctor has adviced to keep the baby in the incubator/hospital for a month.

Today is the 7th day of his birth as he was born on last friday. Till now, we did not keep his name and nor could we give the azaan in his ears nor could we taste him some dates with Honey.

I had learnt that, as per sunnah that we have to keep the name on 7th day (today) and perform Haqeeqah (by scrificing 2 lambs and removing the childs hair and give sadaqah to the poor by weighing the Hair) and circumcision. The baby is still in Mothers place @ the hospital and not in our parents house.

With all the above issues, r we allowed to keep the name or do Haqeeqah?

Please guide and advice.. 

Jazakallah Khair

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

We apologize for the much belated response.

It is also permissible to name the new born immediately after birth and before the aqiqah. It is not necessary to delay the naming of the child until the aqiqah,[i]

The aqiqah may be delayed and performed every subsequent seven days after the seventh day. For example, fourteenth, twenty first, twenty eight, etc.[ii]

And Allah Ta’āla Knows Best

Mirza Mahmood Baig

Student Darul Iftaa

Jeddah, KSA

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

______


[i]  يستحب لمن ولد له ولد أن يسميه يوم أسبوعه ويحلق رأسه  ويتصدق . . . . (رد المحتار: 6/663)

[ii]  ولو قدم يوم الذبح قبل يوم السابع أو أخره عنه جاز إلا أن يوم السابع أفضل. ………..تنقيح الفتاوى الحامدية (2/233) 

 

سنن الترمذي لمحمد الترمذي (4/ 99) 

 حدثنا محمد بن يحيى القطعي حدثنا عبد الأعلى بن عبد الأعلى عن محمد بن إسحق عن عبد الله بن أبي بكر عن محمد بن علي بن الحسين عن علي بن أبي طالب قال Y عق رسول الله صلى الله عليه و سلم عن الحسن بشاة وقال يا فاطمة أحلقي رأسه وتصدقي بزنة شعره فضة قال فوزنته فكان وزنه درهما أو بعض درهم

 قال ابو عيسى هذا حديث حسن غريب وإسناده ليس بمتصل و ابو جعفر محمد بن علي بن الحسين لم يدرك علي بن أبي طالب K حسن

 

فلو ذبحها بعد السابع أو قبله وبعد الولادة أجزأه…… إعلاء السنن (17/119)

 

وَقَالَ اللَّيْث بن سعد يعق عَن الْمَوْلُود فِي أَيَّام سابعه فان لم يتهيأ لَهُم الْعَقِيقَة فِي سابعه فَلَا بَأْس أَن يعق عَنهُ بعد ذَلِك وَلَيْسَ بِوَاجِب أَن يعق عَنهُ بعد سَبْعَة أَيَّام………….. تحفة المودود بأحكام المولود (ص: 63)

فتاوى دار العلوم زكريا: 6/465-467، عقیقہ کی مدت

عن عبدالله بن بريدة عن أبيه عن النبي صلى الله عليه وسلم قال: العقيقة تذبح لسبع ولأربع عشرة و لإحدى وعشرين…. (رواه البيهقي في السنن الكبرى: 9/303)

فتاوى دارالعلوم ديوبند: 1/681، دار الاشاعت

يستحب لمن ولد له ولد أن يسميه يوم أسبوعه ويحلق رأسه ويتصدق عند الأئمة الثلاثة بزنة شعره فضة أو ذهبا ثم يعق عند الحلق عقيقة…. (رد المحتار: 6/663)

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: