Assalaamu ‘Alaikum Warahmatullahi Wabarakaatu
Respected Mufti Saab
My query relates to the use and sale of fishing lures
From the questions posed by others, I understand that it is not permissible to use live bait and lures are suggested as an alternative.
Lure are not items of display and admiration, but rather taken to fish and then placed back in the tackle box.
There is a lot of science , as well as research and development involved, were lure are made to mimic real fish in terms of colour, movements and splashing etc. in most cases the lure is designed to have a fish looking head and then a bullet shaped body, or just a piece of plastic/rubber with an eye. Another lure that they make but is not very common is a full fish like. Basically a real fish scaled down to couple centimetres.
My questions are:
- Is it permissible to use lures
- If you own a fishing shop, Is it permissible to sell lures
- If its permissible to sell, then as a better business model, to go to the factories in china and import your own
- If it is permissible to import, can I give instructions to the factory on how to change the colour and look to my preference or do I have to buy only what is on their shelf
Jazakallah
In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.
As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.
Your understanding is correct. It is not permissible to use live bait for fishing. [1]
As an alternative, it is permissible to use and sell fishing lure/ rapala for fishing.
And Allah Ta’āla Knows Best
Muhammad I.V Patel
Student Darul Iftaa
Lusaka, Zambia
Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.
______
[1] الفتاوى الهندية – ط دار الفكر (5/ 362)
وَيُكْرَهُ تَعْلِيمُ الْبَازِي بِالصَّيْدِ الْحَيِّ يَأْخُذُهُ وَيُعَذِّبُهُ وَلَا بَأْسَ بِأَنْ يُعَلِّمَ بِالْمَذْبُوحِ كَذَا في مُحِيطِ السَّرَخْسِيِّ
إعلاء السنن ألجلد ١٧ الصفحة ٢٠
وکره الصید بالخراطیم حية، وکذا بکل شيٍء فی الروح لما فيه من تعذیب الحیوان
حقوق الحيوان والرفق به في الشريعة الإسلامية (ص: 27)
وقد حرمت الشريعة الإسلامية تصبير البهائم – أي أن تحبس لترمى حتى تموت _ كما حرمت المثلة _ وهي قطع أطراف الحيوان _ فقد روي عن ابن عمر أنه قال: “نهى النبي صلى الله عليه وسلم عن أن تصبر بهيمة أو غيرها للقتل”. وأخرج البخاري ومسلم عن المنهال بسنده إلى عبد الله بن عمر أنه قال: “لعن النبي صلى الله عليه وسلم من مثّل بالحيوان” قال العسقلاني في شرح صحيح البخاري (8/84) : “واللعن من دلائل التحريم كما لا يخفى”
وقال العقيلي: “جاء في النهي عن صير البهيمة أحاديث جياد”، وقال ابن حجر (فتح الباري 12/65) : “وفي هذه الأحاديث تحريم تعذيب الحيوان” والتحريم يقتضي العقاب، والعقاب أثر من آثار الجريمة، وهذا يعني: أن الإساءة إلى الحيوان وتعذيبه وعدم الرفق به يعتبر جريمة في نظر الشريعة الإسلامية،
(ص: 28)
من الفنون التي تشيع هنا وهناك ما لا تتم إلا بتعذيب الحيوان بإغراء بعضه على بعض وتهييجه، كمصارعة الثيران، ومصارعة الديكة، والكباش ونحو ذلك، أو نصبه غرضا ًللرماية والصيد، أو قتله بدون فائدة ولا منفعة، أو إرهاقه بالعمل الشاق، وقد اعتبرت الشريعة الإسلامية ذلك من الفعل المحرم الذي يستحق العقوبة. فقد روي عن ابن عباس قال: “نهى رسول الله صلى الله عليه وسلم عن التحريش بين البهائم” رواه أبو داود والترمذي متصلا ًومرسلا عن مجاهد وقال في المرسل: هو أصح
فتاویٰ قاسمیہ جلد ٢٢ صفحہ ٩٩
مذکورہ تینوں قسم کی اشیاء اور جانوروں سے مچھلی کا شکار جائز ہے، مگر شرط یہ ہے کہ زندہ جانور کو کانٹے میں نہ لگایا جائے، بلکہ پہلے اس کو جان سے مار دیا جائے اس کے بعد مردہ چیز کو کانٹے میں لگا کر شکار کیا جائے، زندہ جانور کو اس طرح تکلیف دینا سخت گنا ہے۔
امداد الفتاویٰ جلد ٣ صفحہ ٥٥٧
اگر کیچوے کو اول ماردیا جاوے پھر اُس سے شکار کیا جاوے جائز ہے اس وقت ایک شکاری نے بیان کیا کہ مردہ کیچوے سے بھی ویسی ہی مچھلی آتی ہے ۔