Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Can I drink my wife’s milk

Can I drink my wife’s milk

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

asalamu alikum sir ..
my question is related to marriage life..
two years ago i got  married and i am living a happy life since then .Since my wife is also educated so we have a good understanding and we discuss each and everything.Its mainly because of our mutual understanding that we have very a very good life.A few months back, i am blessed with a baby girl.Now here comes the main problemI told you we share each and everything and we have a good understanding .It so happened that my wife felt pain in her breasts and since she is well educated she knew that its because of the excess of milk.It was late at night , so she suggested me to suck it out.I know its somewhat Haram .SO i did not swallow it i sucked it out and then spit it in a bucket nearby.She felt relieved from it.But the problem is i actually got aroused by it.The next day i told this to her and she told me that she also felt that.Now it has become a bit routine , whenever she feels pain , she breastfeeds me except that i dun swallow it and spit out all.It really gives me satisfaction and she aslo feels good about it.I know there are breast pumps in the maret which can do the saem but since i get sexual satisfaction from it and since i know its itimate things like this that make me love my wife and saves me from even putting a stare on any other gal , i never bought them and i still do the same for her .I means its through our mutual consent .She enjoys it and i enjoy it .My question is that is it allowed since it gives me sexual satisfaction and i dun swallow it .?? Thank you in advance ..
Asalamu alikum

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

Beloved Brother,

It is clear that you know that it is prohibited for the husband to drink his wife’s milk and if the milk enters the mouth, he should spit it out. [1]

This is what you also do. Accordingly, there is no violation of Shariah by you. [2]

And Allah Ta’āla Knows Best

Muhammad I.V Patel

Student Darul Iftaa
Lusaka, Zambia

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

___________


[1] الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (3/ 225) 

مص رجل ثدي زوجته لم تحرم

(قوله مص رجل) قيد به احترازا عما إذا كان الزوج صغيرا في مدة الرضاع فإنها تحرم عليه

 

 (3/ 211)

(ويثبت التحريم) في المدة فقط ولو (بعد الفطام والاستغناء بالطعام على) ظاهر (المذهب) وعليه الفتوى فتح وغيره. قال في المصنف كالبحر: فما في الزيلعي خلاف المعتمد لأن الفتوى متى اختلفت رجح ظاهر الرواية (ولم يبح الإرضاع بعد موته) لأنه جزء آدمي والانتفاع به لغير ضرورة حرام على الصحيح شرح الوهبانية

(قوله ولم يبح الإرضاع بعد مدته) اقتصر عليه الزيلعي، وهو الصحيح كما في شرح المنظومة بحر، لكن في القهستاني عن المحيط: لو استغنى في حولين حل الإرضاع بعدهما إلى نصف ولا تأثم عند العامة خلافا لخلف بن أيوب اهـ ونقل أيضا قبله عن إجارة القاعدي أنه واجب إلى الاستغناء، ومستحب إلى حولين، وجائز إلى حولين ونصف اهـ

قلت: قد يوفق بحمل المدة في كلام المصنف على حولين ونصف بقرينة أن الزيلعي ذكره بعدها، وحينئذ فلا يخالف قول العامة تأمل (قوله وفي البحر) عبارته: وعلى هذا أي الفرع المذكور لا يجوز الانتفاع به للتداوي. قال في الفتح: وأهل الطب يثبتون للبن البنت أي الذي نزل بسبب بنت مرضعة نفعا لوجع العين. واختلف المشايخ فيه، قيل لا يجوز، وقيل يجوز إذا علم أنه يزول به الرمد

 

درر الحكام شرح غرر الأحكام (1/ 356)

قَوْلُهُ: وَلَا يُبَاحُ الْإِرْضَاعُ بَعْدَهُ) هُوَ الصَّحِيحُ كَمَا فِي الْبَحْرِ

وَقَالَ فِي شَرْحِ الْمَنْظُومَةِ الْإِرْضَاعُ بَعْدَ مُدَّتِهِ حَرَامٌ؛ لِأَنَّهُ جُزْءُ الْآدَمِيِّ وَالِانْتِفَاعُ بِهِ بِغَيْرِ ضَرُورَةٍ حَرَامٌ عَلَى الصَّحِيحِ نَعَمْ أَجَازَ الْبَعْضُ التَّدَاوِيَ بِهِ إذَا عَلِمَ أَنَّهُ يَزُولُ بِهِ الرَّمَدُ، كَذَا ذَكَرَهُ التُّمُرْتَاشِيُّ وَالْبَعْضُ لَمْ يُجَوِّزُوا شُرْبَهُ لِلتَّدَاوِي اهـ. وَقَدَّمْنَا مَا يَجُوزُ الِانْتِفَاعُ بِالْمُحَرَّمِ؛ لِأَنَّهُ عِنْدَ الضَّرُورَةِ لَمْ يَبْقَ حَرَامًا

 الفتاوى الهندية – ط. دار الفكر (5/ 355)

وفي شُرْبِ لَبَنِ الْمَرْأَةِ لِلْبَالِغِ من غَيْرِ ضَرُورَةٍ اخْتِلَافُ الْمُتَأَخِّرِينَ كَذَا في الْقُنْيَةِ 

 

نفع المفتي والسائل بجمع متفرقات المسائل (ص: 338) –  دار ابن الجوزي، بيروت

في ((القُنْيَة)): (ص): أي ((الأصل)): لا بأسَ بأن يَسْتَعِطَ الرَّجلُ بلبنِ المرأة، أو يشربَهُ للدِّواء، وفي شربِ لبنِ المرأةِ للبالغِ من غيرِ ضرورةٍ اختلافُ المتأخِّرين، (م): أي ((منتقى)) عن أبي يوسف: لا بأسَ بأكلِ لبنِ المرأة. انتهى.


[2]  نجم الفتاویٰ جلد٥ صفحہ٤٧٦

بوقت ملاعبت و صحبت شوہر کے لئے بیوی کا پستان منہ میں لینا درست ہے– اگھر  کبھی اسی طرح کرنے سے دودھ منہ میں آجائے تو اسے تھوک دینا چاہے-

دودھ کا نگل لینا نا جائز و حرام ہے تاہم اس سے نکاح باطل نہ ہو گا

 

فتاوی دینیہ جلد٥  صفحہ١٩١

اپنی بیوی کے پستان کو ہاتھ لگانا ، پکڑنا جائز ہے، منہ میں لینے سے اگر دودھ منہ میں آوے تو فوراً تھوک دے ، دودھ پیٹ میں اتار دینا گناہ ہے، البتہ دودھ کے منہ یا پیٹ میں جانے سے نکاح پر کوئی اثر نہیں آتا، بدستور وہ اس کے نکاح میں باقی ہے

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: