Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Questions on Ṣadaqat al-Fiṭr

Questions on Ṣadaqat al-Fiṭr

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

Can I give zakat el fitr to they ladies at my son’s day care? They are Muslim, and they are not as wealthy as I am ( each one earns 1 tenth my salary). Also must I pay my zakat separate from my husband because I work what if we put all our money together and don’t separate it? If my husband is travelling and he fasted Ramadan in a different country does he pay zakat el fitr in that country and I pay for myself and son in this country?

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful. 

 

Assalāmu ‘alaykum wa rahmatullāhi wa barakātuh

 

  1.  If the ladies in reference are poor and eligible to receive zakāt (i.e. do not own possessions besides their basic necessities that amount to niāb), then you may give your zakāt al-fir to them.

 

  1.  You are liable to pay your own zakāt al-fir, but if your husband pays on your behalf, it will be permissible. [1]

 

  1. If your contribution to zakāt al-fir was put together with your husband’s contribution by mutual agreement, the obligation of both of you will be discharged upon paying it. [2]
  1. The one paying zakāt al-fir should give it to eligible recipients at the place where he/she is located at the time of paying. [3] It is disliked to pay it elsewhere, unless it is in order to give it to relatives or people in more need. [4]

Note: It is the father’s responsibility to pay zakāt al-fir on behalf of his young children, not the mother’s.  

And Allah Ta‘ālā Knows Best

Zameelur Rahman

[1]

لا عن زوجته وولده الكبير العاقل، ولو أدى عنهما بلا إذن أجزأ استحسانا للإذن عادة (رد المحتار، دار عالم الكتب، ج٣ ص٣١٧)

[2]

(خلطت) امرأة أمرها زوجها بأداء فطرته (حنطته بحنطتها بغير إذن الزوج ودفعت إلى فقير جاز عنها لا عنه) لما مر أن الانخلاط عند الإمام استهلاك يقطع حق صاحبه…أما لو بإذنه لا تملكه بالخلط فيجزئ عنه (رد المحتار، ج٣ ص٣٢٤)

[3]

وفي الفطرة مكان المؤدي عند محمد، وهو الأصح. (قوله: مكان المؤدي) أي لا مكان الرأس الذي يؤدي عنه (قوله: وهو الأصح) بل صرح في النهاية والعناية بأنه ظاهر الرواية كما في الشرنبلالية وهو المذهب كما في البحر…فى التتارخانية: يؤدي عنهم حيث هو، وعليه الفتوى وهو قول محمد، ومثله قول أبي حنيفة وهو الصحيح (رد المحتار، ج٣ ص٣٠٧)

ويؤدي صدقة الفطر عن نفسه حيث هو، ويكره له أن يبعث بصدقته إلى موضع آخر (المبسوط، دار المعرفة، ج٣ ص١٠٦)

[4]

ويؤدي صدقة الفطر عن نفسه حيث هو، ويكره له أن يبعث بصدقته إلى موضع آخر (المبسوط، دار المعرفة، ج٣ ص١٠٦)

ويكره نقل الزكاة من بلد إلى بلد آخر، وإنما تفرق صدقة كل قوم فيهم، إلا أن ينقلها الإنسان إلى قرابته، أو إلى قوم هم أحوج إليها من أهل بلده (مختصر القدوري، مع اللباب، دار البشائر الإسلامية، ج٢ ص٣٢٣). قال محشيه: قال ابن عابدين: والمتبادر منه أن الكراهة تنزيهية، تأمل؛ لكن قال الطحطاوي فى المراقي: وكره نقلها، أي: تحريما (المصدر السابق)


This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: