Witr with Jamaat in the month of Ramadhaan

Q: If someone has not performed asr salaah for some reason and after that he has performed isha (night prayer) and taraweh with jamat? Now what is the ruling of shariat on him if he is performing witr without jamat in this case in month of Ramzaan?

bismillah.jpg

A: 

  1. If he is saheb-e-tarteeb (i.e. a person who does not have any Qadha salaah or he has less than five qadha salaah) and at the time of performing Maghrib, Isha etc., he remembered that his Asr salaah was not performed, he should make qadha of Asr and thereafter repeat the Maghrib, Isha, Taraweeh and Witr salaah. If he only remembered after performing the Taraweeh and Witr salaah, he will only have to make Qadha of the Asr salaah.
  2. It is Sunnah to perform the witr with Jamaat in the month of Ramadhaan. However, if he performed the witr individually, it will be valid.

( الترتيب بين الفروض الخمسة والوتر أداء وقضاء لازم ) يفوت الجواز بفوته للخبر المشهور من نام عن صلاة وبه يثبت الفرض العملي وقضاء الفرض والواجب ( والسنة فرض وواجب وسنة ) لف ونشر مرتب وجميع أوقات العمر وقت القضاء إلا الثلاثة المنهية كما مر ( فلم يجز ) تفريع على اللزوم ( فجر من تذكر أنه لم يوتر ) لوجوبه عنده. (الدر المختار 2/65)

( ولو تركوا الجماعة في الفرض لم يصلوا التراويح جماعة ) لأنها تبع فمصليه وحده يصليها معه ( ولو لم يصلها ) أي التراويح ( بالإمام ) أو صلاها مع غيره ( له أن يصلي الوتر معه ) بقي لو تركها الكل هل يصلون الوتر بجماعة فليراجع ( ولا يصلي الوتر و ) لا ( التطوع بجماعة خارج رمضان )

قال فس رد المحتار: قوله ( بقي الخ ) الذي يظهر أن جماعة الوتر تبع لجماعة التراويح وإن كان الوتر نفسه أصلا في ذاته لأن سنة الجماعة في الوتر إنما عرفت بالأثر تابعة للتراويح على أنهم اختلفوا في أفضلية صلاتها بالجماعة بعد التراويح كما يأتي… وفي حاشية البحر للخير الرملي علل الكراهة في الضياء والنهاية بأن الوتر نفل من وجه حتى وجبت القراءة في جميعها وتؤدى بغير أذان وإقامة والنفل بالجماعة غير مستحب لأنه لم تفعله الصحابة في غير رمضان. (رد المحتار 2/48)

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)