Burying two people in the same grave

Q: Can a mother and child who passed away together in an accident be buried in one grave?

bismillah.jpg

A: Two people should be buried in separate graves. However at the time of need it is permissible to bury two people in the same grave. In this case both the mother and the child should be buried in separate kafans and placed in such a manner that there is a layer of sand (i.e. sand barrier) in between to separate one body from the other. If it is a male child, then the child will be placed first towards the qiblah and the mother will be placed behind. If it is a female child, then the mother will be placed first towards the qibla and the child will be placed behind.

And Allah Ta’ala (الله تعالى) knows best.

ولا يدفن اثنان أو ثلاثة في قبر واحد إلا عند الحاجة فيوضع الرجل مما يلي القبلة ثم خلفه الغلام ثم خلفه الخنثى ثم خلفه المرأة ويجعل بين كل ميتين حاجز من التراب كذا في محيط السرخسي وإن كانا رجلين يقدم في اللحد أفضلهما هكذا في المحيط وكذا إذا كانتا امرأتين هكذا في التتارخانية ولو بلى الميت وصار ترابا جاز دفن غيره في قبره وزرعه والبناء عليه كذا في التبيين (هندية 1/167)

لا يدفن اثنان في قبر إلا لضرورة، وهذا في الابتداء، وكذا بعده. قال في الفتح، ولا يحفر قبر لدفن آخر إلا إن بلي الأول فلم يبق له عظم إلا أن لا يوجد فتضم عظام الأول ويجعل بينهما حاجز من تراب (رد المحتار 2/233)

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)