Making another wudhu without having done any act of ibaadat

Q: In Talim ul Haq Masaail pertaining to wudhu it says in number 13 – It is Mustahab (preferable) to make Wudhu for each Salaat even though one may be in the state of Wudhu. It is Mustahab only if at least two Rak’aats Salaat have been performed with the previous Wudhu. Thus if one did not perform any Salaat, it will not be permissible to perform fresh Wudhu before that Wudhu
has been either broken or at least two Rak’aats Salaat have been performed.

1-Is the above correct?

2-Will a person be sinful for doing fresh wudhu, if the wudhu is not broken or two Rakaats hasn’t been performed because it says it will not be permissible to perform fresh Wudhu?

bismillah.jpg

A: It is undesirable and makrooh to renew the wudhu without having done any act of ibaadat like namaaz etc.

And Allah Ta’ala (الله تعالى) knows best.

قلت لكن يرد ما في شرح المنية الكبير حيث قال وفيه إشكال لإطباقهم على أن الوضوء عبادة غير مقصودة لذاتها فإذا لم يؤد به عمل مما هو المقصود من شرعيته كالصلاة وسجدة التلاوة ومس المصحف ينبغي أن لا يشرع تكراره قربة لكونه غير مقصود لذاته فيكون إسرافا محضا وقد قالوا في السجدة لما لم تكن مقصودة لم يشرع التقرب بها مستقلة وكانت مكروهة وهذا أولى ا هـ أقول ويؤيده ما قاله ابن العماد في هديته قال في شرح المصابيح وإنما يستحب الوضوء إذا صلى بالوضوء الأول صلاة كذا في الشرعة والقنية ا هـ وكذا ما قاله المناوي في شرح الجامع الصغير للسيوطي عند حديث من توضأ على طهر كتب له عشر حسنات من أن المراد بالطهر الوضوء الذي صلى به فرضا أو نفلا كما بينه فعل راوي الخبر وهو ابن عمر فمن لم يصل به شيئا لا يسن له تجديده ا هـ ومقتضى هذا كراهته وإن تبدل المجلس ما لم يؤد به صلاة أو نحوها لكن ذكر سيدي عبد الغني النابلسي أن المفهوم من إطلاق الحديث مشروعيته ولو بلا فصل بصلاة أو مجلس آخر ولا إسراف فيما هو مشروع أما لو كرره ثالثا أو رابعا فيشترط لمشروعيته الفصل بما ذكر وإلا كان إسرافا محضا ا هـ فتأمل (رد المحتار 1/ 119)

Answered by:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)