Paying for the missed Salaahs and fasts of the deceased

Q: My mother passed away a few days ago. Is there a kaffaarah to be paid for some missed salaah or fast? If so, how do we calculate it?

bismillah.jpg

A: If the deceased did not make a bequest, then money cannot be spent from the estate. However, if the heirs willfully wish to spend from their own respective shares on behalf of the mayyit’s missed Salaah or fast, they may do so. In this case the amount of sadaqatul fitr (fidyah) should be given to a poor Muslim for each missed Salaah or fast.

And Allah Ta’ala (الله تعالى) knows best.

( فيخرج عنه وليه ) أي من له التصرف في حاله لوراثة أو وصاية ( من ثلث ما ترك ) الموصي لأن حقه في ثلث ماله حال مرضه وتعلق حق الوارث بالثلثين فلا ينفذ قهرا على الوارث إلا في الثلث إن أوصى به وإن لم يوص لا يلزم الوارث الإخراج فإن تبرع جاز (مراقي الفلاح ص191)

وفي فتاوى الحجة وإن لم يوص لورثته وتبرع بعض الورثة يجوز ويدفع عن كل صلاة نصف صاع حنطة منوين ولو دفع جملة إلى فقير واحد جاز بخلاف كفارة اليمين وكفارة الظهار وكفارة الإفطار وفي الولوالجية ولو دفع عن خمس صلوات تسع أمنان لفقير واحد ومنا لفقير واحد اختار الفقيه أنه يجوز عن أربع صلوات ولا يجوز عن الصلاة الخامسة (هندية 1/125)

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)