Home » Hanafi Fiqh » DaruliftaaZambia.com » Keeping track of working hours

Keeping track of working hours

Answered as per Hanafi Fiqh by DaruliftaaZambia.com

Question

Assalamualaikum.

Respected Mufti Sahab.

Please guide in this issue.

If someone is hired on hourly basis work like internship at university, then is person suppose to keep exact record in terms of minutes ? It is usually difficult to keep very precise record if the person is suppose to complete 20 hours per week and work is done in different time slots ? So in such a situation is there some ease in deen in terms of keeping record literally in minutes and seconds ? Also can it be assumed that 20 hours per week is maximum limit and main concern is to complete the assigned tasks by the instructor. And payment is paid according to 20 hours per week after few months.

Kindly guide how to approach in work contracts and to what extent one should get into these things.

JazakAllah Khyr.

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

In principle, if an individual is hired on an hourly basis, then he will only be entitled to the full wage upon completion of each hour.[1]

In this specific scenario, you have been employed for twenty hours each week. Accordingly, you will have to offer yourself to the university for at least twenty hours each week. Thereafter, you will be entitled to the full wage.

Your contract categorically states that the employment is based on hours, not work completed.

It is not necessary to note down the time down to the second provided one is sure that at the very least, twenty hours were provided to the university. Keeping track of this should not be overly difficult.

And Allah Ta’āla Knows Best

Moulana Bilal Yusuf Pandor



Checked and Approved by,

Mufti Ebrahim Desai.

النتف في الفتاوى للسغدي (2/ 558) [1]

والاجارة لاتخلو من وَجْهَيْن

اما ان تقع على وَقت مَعْلُوم

اَوْ على عمل مَعْلُوم

 

النتف في الفتاوى للسغدي (2/ 559)

واذا وَقعت على وَقت مَعْلُوم فَتجب الاجرة بِمُضِيِّ الْوَقْت ان هُوَ اسْتَعْملهُ اَوْ لم يَسْتَعْمِلهُ وبمقدار مَا مضى من الْوَقْت تجب الأجرة

 

فتاوي الولوالجية ج 3 ص 331

إذا استأجر يوما للحصاد أو للخدمة فحصد في بعض اليوم أو خدم لغيره لا يستحق الأحر كاملا

 

مجمع الأنهر)٣/ ٥٤٨(

وفي الذخيرة: ولو استأجره يوما ليعمل في الصحراء فمطرت السماء بعدما خرج الأجير إلى الصحراء لا أجر له؛ لأن تسليم النفس في ذلك العمل لم يوجد لمكان العذر،

وبه كان يفتي المرغيناني كما في الشمني

 

الفتاوى الهندية (37/ 290)

وفي الولوالجية بخلاف ما إذا استأجره يوما للحصاد أو للخدمة فحصد في بعض اليوم أو خدم لغيره لا يستحق الأجر كاملا ويأثم كذا في التتارخانية

قال ولو كان يبطل يوما أو يومين من الشهر أو مرض سقط الأجر بقدره

كذا في الذخيرة

 

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (6/ 70)

 (قوله وليس للخاص أن يعمل لغيره) بل ولا أن يصلي النافلة. قال في التتارخانية: وفي فتاوى الفضلي وإذا استأجر رجلا يوما يعمل كذا فعليه أن يعمل ذلك العمل إلى تمام المدة ولا يشتغل بشيء آخر سوى المكتوبة وفي فتاوى سمرقند: وقد قال بعض مشايخنا له أن يؤدي السنة أيضا. واتفقوا أنه لا يؤدي نفلا وعليه الفتوى. وفي غريب الرواية قال أبو علي الدقاق: لا يمنع في المصر من إتيان الجمعة، ويسقط من الأجير بقدر اشتغاله إن كان بعيدا، وإن قريبا لم يحط شيء فإن كان بعيدا واشتغل قدر ربع النهار يحط عنه ربع الأجرة. (قوله ولو عمل نقص من أجرته إلخ) قال في التتارخانية: نجار استؤجر إلى الليل فعمل لآخر دواة بدرهم وهو يعلم فهو آثم، وإن لم يعلم فلا شيء عليه وينقص من أجر النجار بقدر ما عمل في الدواة

 

(قوله وظاهر التعليل إلخ) أي فقول الجوهرة ما دام يرعى منها شيئا لا مفهوم له. ورأيت بخط بعض الفضلاء أن مراد الجوهرة تحقيق تسليم نفسه بذلك لا شرط استحقاق الأجر كما فهم المصنف والمتون والتعليل يفيده اهـ وهو حسن. (قوله وبه صرح في العمادية) وهو الموافق لتصريح المتون بأنه يستحق الأجر بتسليم نفسه في المدة وإن لم يعمل

 

فتاوي محمودية ج 16 ص 572

This answer was collected from Daruliftaazambia.com, which serves as a gateway to Darul Iftaa Mahmudiyyah – Lusaka, Zambia.