Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Does Istilaam have to be done with one hand or both the hands?

Does Istilaam have to be done with one hand or both the hands?

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

Does Istilaam have to be done with one hand or both the hands?

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

JazakAllah for your question.

The correct procedure of Istilaam with regards to the placement of the hands is as follows:

 One should place the palms of both the hands upon the Hajar al- Aswad while reciting Takbeer, Tahleel (to recite the Kalimah), place one’s mouth between both the palms and kiss the Hajar al- Aswad.[1]

 If this is not possible, then one should place both the palms of both the hands or the palm of the right hand on the Hajar al- Aswad.[2]

If this is not possible, then one should face the Hajar al- Aswad and raise both the hands in line with the shoulders and face the palms of both the hands in the direction of the Hajar al- Aswad and thereafter kiss both the hands.[3]

The above procedure is that of the Hanafi Mazhab (School of Thought).

The procedure of doing Istilaam in the other Schools of Thought might differ from that of the Hanafi School of Thought.

There may be adherents of the various Schools of Thought carrying out the various rites of Hajj or Umrah at the same time in different methods and ways, therefore, it is imperative that we should respect the opinions, practices and views of the other Schools of Thought.

And Allah Ta’āla Knows Best

Moulana Ismail Desai,
Student Darul Iftaa
Durban, South Africa

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

 


[1]  و صفة الاستلام ان يضع كفيه علي الحجر و يضع فمه بين كفيه و يقبله ( رد المحتار، ج 3، ص 493، ايج ايم سعيد)

و استلمه بكفيه و قبله بلا صوت ( الدر علي التنوير، ج 3، ص ، ايج ايم سعيد)

و تفسير الاستلام كما قال الكرماني و الفارسي و قاضيخان  و شارح الطحاوي أن يضع كفيه علي الحجر و يقبله بفمه بين يديه ان امكن من غير ايذاء احد ( البحر  العميق في مناسك المعتمر و الحاج، ج 2، ص 1177، المكية)

فتاوي رحيمية، ج 8، ص 82، الاشاعة

[2]  فان لم يقدر يضعهما ثم يقبلهما او احداهما ( الدر المختار، ج 3، ص 494، ايج ايم سعيد)

فتاوي رحيمية،  ج 8، ص 82، الاشاعة

ان قدر علي وضع اليدين لا علي التقبيل يضع يده علي الحجر و يقبلها ( البحر العميق، ج 2، ص 1187، المكية)

 

 

[3]   و اذا عجز عن ذلك كله من الاستلا م باليد و التقبيل و الاشارة اليه جعل و جهه الي الحجر حذو منكبيه و جعل باطنهما نحو الحجر كانه واضع يديه عليه و ظاهرهما نحو وجهه و يكبر و يهلل و يحمد الله تعالي و يصلي علي النبي، هكذا نص علي رفع اليدين حذاء المنكبين عند الجماعة من الاصحاب منهم: قاضيخان، و صاحب الينابيع، و الكرماني، و الفارسي، و السروجي ( البحر العميق، ج 2، ص 1186، المكية)

و ان عجز عنهما اي الاستلام و الامساس استقبله مشيرا اليه بباطن كفيه كانه واضعهما عليه ( الدر علي التنوير، ج 3، ص 494، ايج ايم سعيد)

ان يرفع يديه حذاؤ اذنيه و يجعل باطنهما نحو الحجر مشيرا بهما اليه و ظاهرهما نحو وجهه هكذا الماثور بحر ( رد المحتار، ج 3، ص 494، ايج ايم سعيد)

و ان عجز عن ذلك استقبل الحجر و رفع يديه حذاء منكبيه ( البحر العميق، ج 2، ص 1187، المكية)

فتاوي رحيمية، ج 3ن 82، الاشاعة

 

Original Source Link

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: