Fatwa 15869 refers. using the same reasoning, how i it that the stoning of an adulterer is accepted based on Hadith and not Quran?…(stoning)

Answered according to Hanafi Fiqh by Askimam.org

Fatwa 15869 refers. using the same reasoning, how i it that the stoning of an adulterer is accepted based on Hadith and not Quran? Morover i was told that Hadrat Umar [ra] stated that he is concerned that “later generations of Muslims would say that the verse on stoning is not found in the Quran and hence abndon the practice.” With all due respect – did Allah not know that? i say that as a rethorical question in search of understanding. shukran

Answer

In the name of Allah, Most Gracious, Most Merciful

Assalaamu `alaykum waRahmatullahi Wabarakatoh

It has not been clarified as to what reasoning you are referring to in your query. Please clarify the reasoning in order to answer the question. However, hereunder is some information on the ruling of lapidation:

The ruling of rajm (lapidation) is not only proven through Ahadith, but Allah Ta’ala revealed an aayah (verse) of the Quran containing the ruling of rajm during the lifetime of Nabi (Sallallahu Alaihi Wasallam). The recitation of this verse was later abrogated during the lifetime of Nabi (Sallallahu Alaihi Wasallam) but the ruling still remains as a command of Allah Ta’ala.

حدثني ابن شهاب، أخبرنا عبيد الله بن عبد الله بن عتبة بن مسعود، أن ابن عباس أخبره أن عمر، رضي الله عنه، قام فحمد الله وأثنى عليه، ثم قال: أما بعد، أيها الناس، فإن الله بعث محمدًا بالحق، وأنزل عليه الكتاب، فكان فيما أنزل عليه آية الرجم، فقرأناها وَوَعَيْناها، وَرَجمَ رسول الله صلى الله عليه وسلم وَرَجمْنا بعده، فأخشى أن يطول بالناس زمان أن يقول قائل: لا نجد آية الرجم في كتاب الله، فيضلوا بترك فريضة قد أنزلها الله، فالرجم في كتاب الله حق على من زنى، إذا أحصن، من الرجال والنساء، إذا قامت البينة، أو الحبل، أو الاعتراف.

أخرجاه في الصحيحين من حديث مالك مطولا وهذا قطعة منه، فيها مقصودنا هاهنا.

وقال الحافظ أبو يعلى الموصلي: حدثنا عُبَيْد الله بن عمر القواريري، حدثنا يزيد بن زُرَيْع، حدثنا ابن عَوْن، عن محمد -هو ابن سِيرِين -قال: نُبِّئتُ عن كَثِير بن الصلت قال: كنا عند مروان وفينا زيد، فقال زيد: كنا نقرأ: “والشيخ والشيخة فارجموهما البتة”. قال مروان: ألا كتبتَها في المصحف؟ قال: ذكرنا ذلك وفينا عمر بن الخطاب، فقال: أنا أشفيكم من ذلك.قال: قلنا: فكيف؟ قال: جاء رجل إلى النبي صلى الله عليه وسلم، قال: فذكر كذا وكذا، وذكر الرجم، فقال: يا رسول الله، أكْتِبْني آية الرجم: قال: “لا أستطيع الآن”. هذا أو نحو ذلك.

وقد رواه النسائي، عن محمد بن المثنى، عن غُنْدَر، عن شعبة، عن قتادة، عن يونس بن جُبَير، عن كَثِير بن الصَّلْت، عن زيد بن ثابت، به .

 

وهذه طرق كلها متعددة ودالة على أن آية الرجم كانت مكتوبة فنسخ تلاوتها، وبقي حكمها معمولا به، ولله الحمد .

The abovementioned narrations prove that the aayah of rajm was part of the Quran. The recitation of the aayah was later abrogated but the ruling remained.

Ref: Tafseer Ibn Kathir Vol.3 Pg.246 (Darul Mufeed)

عن أبي بن كعب رضي الله عنه ، قال : « كانت سورة الأحزاب توازي سورة البقرة وكان فيها : الشيخ والشيخة إذا زنيا فارجموهما البتة » « هذا حديث صحيح الإسناد ولم يخرجاه »

Ubay bin Ka’ab (Radhiyallahu Anhu) said that Suarah Ahzab used to be equivalent to Surah Baqarah (in size). It also contained the aayah:  الشيخ والشيخة إذا زنيا فارجموهما البتة.


 

Ref – Mustadrak Al Hakim Vol.2 Pg.450 (Darul Kutub Al Ilmiyyah)

It is true that Umar (Radhiyallahu Anhu) had the concern that people would abandon the practice of lapidation and it is very much obvious that Allah Ta’ala, being All Knowing and All Wise, knew that people would leave out the practice; but Allah Ta’ala still abrogated the recitation of the aayah through His own wisdom and knowledge. It is not appropriate for a Muslim to question the knowledge and wisdom of Alaah Ta’ala. A Muslim is bound to follow the commandments of Allah Ta’ala, whether he understands the wisdom behind it or not.

However, some scholars have tried to explain the wisdom behind abrogating the recitation of the aayah and not abrogating the ruling. They explain that it is a test from Allah Ta’ala upon the Muslims that they follow the command of Allah Ta’ala in spite of the recitation being abrogated.

ما نسخ تلاوته دون حكمه. وقد أورد بعضهم فيه سؤالاً وهو: ما الحكمة في رفع التلاوة مع بقاء الحكم، وهلا أبقيت التلاوة ليجتمع العمل بحكمها وثواب تلاوتها؟ وأجاب صاحب الفنون بأن الذي ليظهر به مقدار طاعة هذه الأمة في المسارعة إلى بذل النفوس بطريق الظن من غير استفصال لطلب طريق مقطوع به فيسرعون بأيسر شيء

Ref – Al Itqaan Fi Uloomil Quran Vol.2 Pg.332 (Darul Fikr)

Moreover, we understand that you posed a rhetorical question in search of understanding, but it is advisable to avoid such words in future as they have a tone of disrespect in them.

And Allah knows best

Wassalam

Ml. Abu Yahya,
Student Darul Iftaa

Checked and Approved by:

Mufti Ebrahim Desai
Darul Iftaa, Madrassah In’aamiyyah

Source

Facebooktwitterredditpinterestmail
Sidebar