Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Do I have to pay zakat for the second time after paying it in advance last year?

Do I have to pay zakat for the second time after paying it in advance last year?

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

I want expecting Amount ‘X’ as profit from a company on my invested amount and took out Zakat on Amount ‘X’ and distributed in July 2016 but unfortunately I did not receive that amount in July 2016. Next year in July 2017, I received my previous year amount ‘X’ plus the current year (2017) profit Amount ‘Y’. My question, In July 2017, shall I have to take out Zakat on Amount ‘X’ which I have already took out and distributed in July 2016 or taking out Zakat on Amount ‘Y’ is enough ?

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, The Most Merciful.

As-salaamu `alaykum wa-ramatullahi wa-barakatuh.

The zakat you had paid in advance for amount X will suffice. You do not have to take out zakat on amount X again.[1]

And Allah Ta`ala Knows Best.

Hussein Muhammad.

Student Darul Iftaa

Arusha, Tanzania

Checked and Approved by:

Mufti Ebrahim Desai.

_____


[1]

الأصل للشيباني ط قطر (2/ 62)

قلت: أرأيت الرجل تكون (6) له الإبل فيعجل زكاتها أو يعطي منها زكاة سنين (7) ويعجل ذلك، هل يسعه فيما بينه وبين الله تعالى؟ قال: نعم، يسعه هذا كله.

 

الدر المختار شرح تنوير الأبصار وجامع البحار (ص: 131)

(ولو عجل ذو نصاب) زكاته (لسنين أو لنصب صح)

لوجود السبب، وكذا لو عجل عشر زرعه أو ثمره بعد الخروج قبل الادراك، واختلف فيه قبل النبات وخروج الثمرة والاظهر الجواز

 

المحيط البرهاني في الفقه النعماني (2/ 267)

خلاف ما إذا عجل قبل كمال النصاب؛ لأنه أدى قبل وجود سبب الوجوب، وإذا عجل زكاة سنتين، يجوز عن علمائنا الثلاثة خلافاً لزفر، وكذلك إذا عجل زكاة نصب كثيرة، وله نصاب واحد جاز عند علمائنا الثلاثة،

 

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (2/ 293)

(قوله: ولو عجل ذو نصاب) قيد بكونه ذا نصاب؛ لأنه لو ملك أقل منه فعجل خمسة عن مائتين ثم تم الحول على مائتين لا يجوز، وفيه شرطان آخران: أن لا ينقطع النصاب في أثناء الحول، فلو عجل خمسة من مائتين ثم هلك ما في يده إلا درهما ثم استفاد فتم الحول على مائتين جاز ما عجل، بخلاف ما لو هلك الكل. وأن يكون النصاب كاملا في آخر الحول؛ فلو عجل شاة من أربعين وحال الحول وعنده تسعة وثلاثون، فإن كان دفعها للفقير وقعت نفلا

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: