Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » What is the ruling regarding transporting passengers to unlawful avenues and being paid by Uber in advance?

What is the ruling regarding transporting passengers to unlawful avenues and being paid by Uber in advance?

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

I drive Uber and sometimes I have to drop people to a bar. I can not find out the drop off location until the rider sits in my car and I click on the start the trip button unlike a taxi it is done via an app. Is the money earned halal? What if I click start and it says the detonation is a bar and I intend to drop him on the opposite road? Furthermore I got paid extra money by Uber by mistake and I told them I can transfer it back. They emailed saying that it will be adjusted in my future earnings. This seems unfair as I will have to drive, use time and fuel and not be earning anything (not a motivating factor to earn and drive while knowing you are not making anything). Am I still obligated to drive while I am ready to transfer the moeny to their bank account with no issues. It’s their fault why should I have to suffer (drive waste time and fuel) to pay them back while I can just transfer. Please help

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

1)    You are providing a transfer service to your passengers. You are not responsible for any sinful act they may do at the point of destination[1].

2)    Uber paid you by mistake. They advised they will make adjustments in your future services. The money will be Amaanat by you. When you provide Uber services, the money will be regarded as service fee. You will not be providing free service. You will be paid for your service. If you are not comfortable with the arrangement, you may inform Uber. 

And Allah Ta’āla Knows Best

Muhammed Al-Ameen Bin Moulana Ismail Akoo

Student Darul Iftaa

Newcastle; KZN, South Africa 

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

_____


[1]

رد المحتار فصل في البيع

ج 6ص 391 (دار الفكر-بيروت)

 

( قوله وجاز تعمير كنيسة ) قال في الخانية : ولو آجر نفسه ليعمل في الكنيسة ويعمرها لا بأس به لأنه لا معصية في عين العمل ( قوله وحمل خمر ذمي )… ثم قال الزيلعي: وعلى هذا الخلاف لو آجره دابة لينقل عليها الخمر أو آجره نفسه ليرعى له الخنازير يطيب له الأجر عنده وعندهما يكره

 

فتاوى هنديةالباب الأول في تفسير الأشربة

و أن يسقي الدواب به قال بعض المشايخ : لو نقل الدابة إلى الخمر لا بأس به ، ولو نقل الخمر إلى الدابة يكره ، وكذا قالوا فيمن أراد تخليل الخمر : ينبغي أن يحمل الخل إلى الخمر ، ويصبه فيها أما لو نقل الخمر إلى الخل يكره ، وقال بعض المشايخ – رحمهم الله تعالى – : لا بأس به في الوجهين جميعا ؛ لأن حمل الخمر إنما يكره إذا كان الحمل لأجل الشرب ، وأما إذا لم يكن لأجل الشرب لا بأس به ، ألا يرى أنه إذا خللها بالنقل من الشمس إلى الظل ، ومن الظل إلى الشمس لا يكره ، وقد حصل حمل الخمر ، والصحيح هو الأول كذا في الذخيرة ولا يسقى الصبي والذمي والإثم على من سقاهما هكذا في الغياثية .

 

فتاوى قاضي خانج 3ص 261

ولو أن مسلما آجر نفسه ليعمل في الكنيسة و يعمرها لا بأس به لأنه لا معصية في عين العمل

 

المحيط البرهانيفصل في بيان ما يحوز من الإجارات

ج 7ص 481 (دار الكتب العلمية، بيروت – لبنان)

إذا استأجر الرجل حمالاً ليحمل له خمراً، فله الأجر في قول أبي حنيفة، وقال أبو يوسف ومحمد: لا أجر له.

 

الهداية في شرح بداية المبتدئ ج 4ص 476 (دار احياء التراث العربي – بيروت – لبنان)

ولأن تخلل فعل فاعل مختار يقطع النسبة كما في الحافر مع الملقي.

 

مجمع الأنهر في شرح ملتقى الأبحرمسائل شتى

ج 2 ص743 (دار إحياء التراث العربي)

(ومن أخذ غريما له فنزعه إنسان من يده فلا ضمان على النازع) إذا هرب الغريم؛ لأن النزع تسبيب، وقد دخل بينه وبين ضياع حقه فعل فاعل مختار فلا يضاف إليه التلف كما إذا حل قيد العبد فأبق

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: