Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Do we have to perform the ghusl when the limbs or head are cut off?

Do we have to perform the ghusl when the limbs or head are cut off?

Do we have to perform the ghusl when the limbs or head are cut off? And what if all the parts are there but they are in a bag separated. And another case is that the limbs are in a bag but not all is present, do we preform ghusl or not?

What if the body comes to us after a long time and it starts decomposing, do we preform ghusl in such a case?

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

If majority of the body with the head is found, the washing (ghusal), shrouding (takfeen), and janaza salaah will be performed as normal. However, if the head is not found or only half or less than half of the body is found without the head then washing (ghusal) will not be performed, the parts will be wrapped in a single cloth and will be placed in a grave without performing janazah salah .   

And Allah Ta’āla Knows Best

Hafizurrahman Fatehmahomed

Student Darul Iftaa
Netherlands

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai

 

 

 

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (2/ 205)

(قَوْلُهُ كَالْعُضْوِ مِنْ الْمَيِّتِ) أَيْ لَوْ وُجِدَ طَرَفٌ مِنْ أَطْرَافِ إنْسَانٍ أَوْ نِصْفُهُ مَشْقُوقًا طُولًا أَوْ عَرْضًا يُلَفُّ فِي خِرْقَةٍ إلَّا إذَا كَانَ مَعَهُ الرَّأْسُ فَيُكَفَّنُ كَمَا فِي الْبَدَائِعِ قَالَ: وَكَذَا الْكَافِرُ لَوْ لَهُ ذُو رَحِمٍ مَحْرَمٍ مُسْلِمٍ يُغَسِّلُهُ وَيُكَفِّنُهُ فِي خِرْقَةٍ لِأَنَّ التَّكْفِينَ عَلَى وَجْهِ السُّنَّةِ مِنْ بَابِ الْكَرَامَةِ. اهـ 

مراقي الفلاح شرح نور الإيضاح (ص: 216)

وإذا وجد أكثر البدن أو نصفه مع الرأس غسل وصلي عليه وإلا لا.

الفتاوى الهندية (1/ 159)

وَلَوْ وُجِدَ أَكْثَرُ الْبَدَنِ أَوْ نِصْفُهُ مَعَ الرَّأْسِ يُغَسَّلُ وَيُكَفَّنُ وَيُصَلَّى عَلَيْهِ، كَذَا فِي الْمُضْمَرَاتِ، وَإِذَا صُلِّيَ عَلَى الْأَكْثَرِ لَمْ يُصَلَّ عَلَى الْبَاقِي إذَا وُجِدَ، كَذَا فِي الْإِيضَاحِ.

وَإِنْ وُجِدَ نِصْفُهُ مِنْ غَيْرِ الرَّأْسِ أَوْ وُجِدَ نِصْفُهُ مَشْقُوقًا طُولًا فَإِنَّهُ لَا يُغَسَّلُ وَلَا يُصَلَّى عَلَيْهِ وَيُلَفُّ فِي خِرْقَةٍ وَيُدْفَنُ فِيهَا، كَذَا فِي الْمُضْمَرَاتِ

اگر لاش کا اکثر حصہ یا سر کے ساتہ آدہا حصہ مل جاۓ، تو اسے غسل دیا جاۓ گا، کفن پہنایا جاۓ گا اور نماز پڑہی جاۓ گی، اگر بعد میں بقیہ حصہ مل جاۓ، تو اب اس حصہ پر نماز نماز نہیں پڑہی جاۓ گی، اگر نصف حصہ بغیر سر کے ملے، یا لمبائی میں چیرا ہوا ملے، تو نہ غسل دیاجاۓ گا اور نہ نماز پڑہی جاۓ گی، بلکہ اسے ایک کپڑے میں لپیٹ کر دفن کردیا جاۓ گا (کتاب الفتاوی، ج3، ص185 )

جب میت کا جسم آدہا ہو سر کے ساتہ (یعنی سر بہی ہو ) تو وہ پورے جسم کے حکم میں ہے، بطریق مسنون تجہیز و تکفین اور دفن کی جاۓ اور نماز جنازہ بہی پڑہی جاۓ، اور اگر آدہا جسم بلا سر کے ہو تو اسی میت کے لۓ نہ بطریق مسنون غسل ہے نہ  تکفین نہ تدفین اور نہ نماز جنازہ، نہلاکر ایک کپرے میں لپیٹ کر گڑہے میں رکہ دیا جاۓ اور مٹی ڈال دی جاۓ، آدھے سے کم جسم ہو تو اس کا بہی یہی حکم ہے (فتاوی رحمیۃ، ج5، ص39 )

 

 

 

 

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: