Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Project Manager for deploying Software to Transport Consumer Goods

Project Manager for deploying Software to Transport Consumer Goods

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

I am working as a project manager in a national supermarket. I am currently working on logistics projects which involve managing the deployment of software which is used to help streamline the transport of supermarket products. The products are a mix of halal goods and haraam such as alcohol. The software essentially tells suppliers which depot the product should be delivered to, and is then also used to guide order pickers to the location of goods when an order is received from a store.

Is this job permissible? I do not write the code, and do not pick the products my job is to project manage which ensures the project is delivered with all tasks completed.

On one occasion there was a specific issue in testing which was caused by missing information relating to how alcohol products should be transported. My role here would be to check with the deployment team to see if steps were being taken to resolve the issue, obtain timescales for the resolution and and then report back to the business. Therefore although the software handles multiple products, it does require configuration to handle each cateogry of items.

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh

We understand that you serve as a project manager for deploying software to transport consumer goods (Halal and Haraam). Your work is permissible since you are not directly involved in transporting the goods and nor is the software specifically used for transporting only impermissible consumer goods.[1]

And Allah Ta’āla Knows Best

Ismail Desai,

Darul Iftaa

Checked and Approved,

Mufti Ebrahim Desai.


1 سبب محرك للمعصية بحيث لو لاه لما أقدم الفاعل على هذه المعصية كسب آلهة الكفار بحيث يكون سببا مفضيا لسب الله سبحانه وتعالى ومثله نهي أمهات المؤمنين عن الخدوع في الكلام للأجانب ونهي النساء عن ضرب أرجلهن لكون ذلك الخدوع وضرب الأرجل سببا جالبا للمعصية وإن خلا عن نية المعصية كما هو ظاهر عن شأن أمهات المؤمنين ونساء المؤمنين.

وسبب ليس كذلك ولكنه يعين لمريد المعصية ويوصله إلى ما يهواه كإحضار الخمر لمن يريد شربه وإعطاء السيف بيد من يريد قتلا بغير حق ومثلها سائر الجزئيات المذكورة سابقا فإنها ليست أسبابا محركة وباعثة على المعصية بل أسباب تعين لباغي الشر على شره…فالقسم الأول من السبب القريب حرام بنص القرآن قال تعالى ولا تسبوا الذين يدعون من دون الله فيسبوا الله عدوا بغير علم (الأنعام)…القسم الثاني من السبب القريب أعنى ما لم يكن محركا وباعثا بل موصلا محضا فحرمته وإن لم تكن منصوصة ولكنه داخل فيه باشتراك العلة وهي الإفضاء إلى الشر والمعصية ولهذا أطلق الفقهاء رحمهم الله عليها لفظ كراهة التحريم لا الحرمة كما في سائر الجزئيات المذكورة سابقا فإنهم قالوا إنها تكره كراهة التحريم كما صرح به في الخانية جزما واختاره كثير من أرباب الفتوى ومن أطلق عليه لفظ الجواز فيحمل على جواز العقد بمعنى الصحة دون رفع الاثم كما هو معهود عند فقهائنا في مواضع لا تحصى…

وأما السبب البعيد كبيع الحديد من أهل الفتنة وبيع العنب ممن يبتخذه خمرا وبيع الآجر والحطب ممن يتخذها كنيسة أو بيعة وكذا إجارة الدابة لمن يريد سفر معصية وأمثالها إذا علم فتكره تنزيها (ص 449-452)

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: