Will I receive the reward of tahaujjd if I perform nafil Salaah after esha before retiring to bed with the intention of tahajjud?

Q: Will I receive the reward of tahaujjd if I perform nafil Salaah after esha before retiring to bed with the intention of tahajjud?

Bismillaah

A: Tahajjud refers to the salaah which is performed after awakening (from one’s sleep) during the night. Tahajjud salaah can be performed anytime after the Esha salaah until the time of subah saadiq. If one performs salaah before sleeping with the niyyat of tahajjud, Insha Allah he will receive the reward of tahajjud.

And Allah Ta’ala (الله تعالى) knows best.

وعن إياس بن معاوية المزني أن رسول الله صلى الله عليه و سلم قال لا بد من صلاة بليل ولو حلب شاة وما كان بعد صلاة العشاء فهو من الليل رواه الطبراني في الكبير وفيه محمد بن إسحاق وهو مدلس وبقية رجاله ثقات (مجمع الزوائد #3525)

وعن جابر عن النبي صلى الله عليه و سلم قال لا تدعن صلاة الليل ولو حلب شاة رواه الطبراني في الأوسط وفيه بقية بن الوليد وفيه كلام كثير (مجمع الزوائد #3523)

مطلب في صلاة الليل  قوله ( وصلاة الليل ) أقول هي أفضل من صلاة النهار كما في الجوهرة ونور الإيضاح وقد صرحت الآيات والأحاديث بفضلها والحث عليها قال في البحر فمنها ما في صحيح مسلم مرفوعا أفضل الصلاة بعد الفريضة صلاة الليل وروى الطبراني مرفوعا لا بد من صلاة بليل ولو حلب شاة وما كان بعد صلاة العشاء فهو من الليل وهذا يفيد أن هذه السنة تحصل بالتنفل بعد صلاة العشاء قبل النوم . (رد المحتار 2/24)

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)