Minimum amount of Qiraat for the Salaah to be valid

Q: I started praying magrib alone before another brother joined me, so during the second rakaat I recited only one verse from the Quran (sura ghafir verse 44) after fatiha and went to ruku position. Since then I have been having doubts if my salaah is valid or not. If not what should I do because that brother is gone now. 

bismillah.jpg

A: If the one verse you recited was long (i.e. thirty letters or more), then the qiraat for that rakaat is valid.

And Allah Ta’ala (الله تعالى) knows best.

( وضم ) أقصر ( سورة ) كالكوثر أو ما قام مقامها وهو ثلاثة آيات قصار نحو- ثم نظر- ثم عبس وبسر- ثم أدبر واستكبر -وكذا لو كانت الآية أو الآيتان تعدل ثلاثا قصارا ذكره الحلبي (الدر المختار 1/458)

قال الشامي : وفي التاترخانية والمعراج وغيرهما لو قرأ آية طويلة كآية الكرسي أو المداينة البعض في ركعة والبعض في ركعة اختلفوا فيه على قول أبي حنيفة قيل لا يجوز لأنه ما قرأ آية تامة في كل ركعة وعامتهم على أنه يجوز لأن بعض هذه الآيات يزيد على ثلاث قصار أو يعدلها فلا تكون قراءته أقل من ثلاث آيات ا هـ لكن التعليل الأخير ربما يفيد اعتبار العدد في الكلمات أو الحروف ويفيد قولهم لو قرأ آية تعدل أقصر سورة جاز وفي بعض العبارات تعدل ثلاثا قصارا أي كقوله تعالى { ثم نظر ثم عبس وبسر ثم أدبر واستكبر } المدثر وقدرها من حيث الكلمات عشر ومن حيث الحروف ثلاثون فلو قرأ { الله لا إله إلا هو الحي القيوم لا تأخذه سنة ولا نوم } البقرة يبلغ مقدار هذه الآيات الثلاث فعلى ما قلناه لو اقتصر على هذا القدر في كل ركعة كفى عن الواجب ولم أر من تعرض لشيء من ذلك فليتأمل ـ (رد المحتار 1/ 538)

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)


Q: I require the following clarification:

1. Since you mentioned thirty letters or more, how do you calculate the letters in Arabic in each Ayat of The Qur’an.

2. Some Ulema also suggest that a minimum of Three Ayats have to be read in each Rakaah for Salaah to be valid.  But, if you read Ayat ul Kursi it has more letters than the three Ayats of Surah Kauthar.  So, can we read Ayat ul Kursi alone? 

Then, how do we ensure correct length of Ayat for Salaah to be valid? Please clarify in detail.

bismillah.jpg

A: In the Hanafi mazhab, three small aayats or one long Aayah will suffice for the minimum qiraat. This amount has been stipulated with thirty huroof. Each letter in a word is regarded as one harf.

And Allah Ta’ala (الله تعالى) knows best.

 

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)