Home » Hanafi Fiqh » Mathabah.org » Does Liking Sin Take One Out of the Fold of Islam?

Does Liking Sin Take One Out of the Fold of Islam?

Answered as per Hanafi Fiqh by Mathabah.org

Answered by Shaykh Yūsuf Badāt

Question:

I recently read a fatwā that said some ‘ulamā regard appreciating singing and dancing, to take one out of the fold of Islam. So many Muslims these days enjoy arām (forbidden) music and dancing. They listen to music, watch dancing videos etc. I thought this was only sinful. Is it true that it can also be kufr (disbelief)? If I am a Muslim who enjoys arām music and dancing, then am I a kāfir? If I get married, will my marriage be islamicaly valid? What about all the other Muslims who are involved in these sins? This fatwā I read really is scaring me and worrying me. I do not understand how it can make someone a kāfir if they enjoy these things. I thought it was only sinful.

Answer:

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم

In the name of Allāh, Most Gracious, Most Merciful.

Jazāk Allāh Khayr/ Thank you for contacting Mathābah Institute.

The correct position in that committing sin does not take one out of Islam. Committing sin and or liking sin is definitely detrimental to one’s faith. One should strive to abstain and refrain from all sinful activities.

The only time a clear sin or evil act takes one out of the fold Islam, is when it is committed with the intent that it is permissible in the religion to do. – (See: Rad Al-Muḥtār, Vol 2, Page 292, Dār Al-Fikr)[1]

In the famous creed manual of Al-Ṭaḥāwīy, it is written, “We do not deem any muslim a disbeliever due to a sin committed, as long as they do not consider the sin lawful.” – (See: Al-Ta’līqat ‘Alā Matn Al-‘Aqīdah Al-Ṭaḥāwīyyah, Page 139, Dār Al-‘Āṣimah)[2]

Only Allāh knows best.


[1] اسْتِحْلَالُ الْمَعْصِيَةِ الْقَطْعِيَّةِ كُفْرٌ لَكِنْ فِي شَرْحِ الْعَقَائِدِ النَّسَفِيَّةِ اسْتِحْلَالُ الْمَعْصِيَةِ كُفْرٌ إذَا ثَبَتَ كَوْنُهَا مَعْصِيَةً بِدَلِيلٍ قَطْعِيٍّ وَعَلَى هَذَا تَفَرَّعَ مَا ذَكَرَ فِي الْفَتَاوَى مِنْ أَنَّهُ إذَا اعْتَقَدَ الْحَرَامَ حَلَالًا فَإِنْ كَانَ حُرْمَتُهُ لِعَيْنِهِ وَقَدْ ثَبَتَ بِدَلِيلٍ قَطْعِيٍّ يَكْفُرُ وَإِلَّا فَلَا بِأَنْ تَكُونَ حُرْمَتُهُ لِغَيْرِهِ أَوْ ثَبَتَ بِدَلِيلٍ ظَنِّيٍّ وَبَعْضُهُمْ لَمْ يُفَرِّقْ بَيْنَ الْحَرَامِ لِعَيْنِهِ وَلِغَيْرِهِ وَقَالَ مَنْ اسْتَحَلَّ حَرَامًا قَدْ عَلِمَ فِي دِينِ النَّبِيِّ عَلَيْهِ الصَّلَاةُ وَالسَّلَامُ تَحْرِيمَهُ كَنِكَاحِ الْمَحَارِمِ فَكَافِرٌ – كتاب الدر المختار وحاشية ابن عابدين رد المحتار ج ٢/ ص ٢٩٢ دار الفكر

[2] ولا نكفّر أحداً من أهل القبلة بذنب ما لم يستحله هذا كما سبق أن الذنب إذا لم يكن كفراً أو شركاً مخرجاً من الملة فإننا لا نُكَفّر به المسلم بل نعتقد أنه مؤمن ناقص الإيمان معرض للوعيد وتحت المشيئة هذه عقيدة المسلم، ما لم يستحله فإذا استحل ما حرم الله فإنه يكفر كما لو استحل الربا أو الخمر أو الميتة أولحم الخنزير أو الزنا إذا استحل ما حرم الله كفر بالله وكذلك العكس لو حرم ما أحل الله كفر اتخذوا أحبارهم ورهبانهم أرباباً من دون الله والمسيح ابن مريم التوبة:٣١ وجاء تفسير الآية بأنهم أحلوا لهم الحرام وحرموا عليهم الحلال فأطاعوهم أما لو فعل الذنب وهو لم يستحله بل يعترف أنه حرام فهذا لا يكفر ولو كان الذنب كبيرة دون الشرك والكفر لكنه يكون مؤمناً ناقص الإيمان أو فاسقاً بكبيرته مؤمن بإيمانه – كتاب التعليقات المختصرة على متن العقيدة الطحاوية ص ١٣٩ دار العاصمة للنشر

This answer was collected from Mathabah.org. It’s an Islamic educational institute based in Canada. The questions are generally answered by Sheikh Yusuf Badat and Sheikh Omar Subedar.