Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » For a bequest to be valid, is it a MUST for it to be written in a persons will?

For a bequest to be valid, is it a MUST for it to be written in a persons will?

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

The below questions are all regarding bequests or bequeaths

 

1) In order for a bequest or bequeath to be valid, it is a MUST for it to be in written form on a persons will?

 

2) Are the following formats valid for a bequest or bequeath:

– a mere statement with instructions uttered during ones life

– a voice recording/video with instructions

– a voice note with instructions

– a written signed document (not a will but just a written document accompanied by a signature) with instructions

– a typed signed document (not a will but just a typed document accompanied by a signature) with instructions

 

3) If the above formats are valid, do they require witnesses and if so, how many?

 

4) If someone claims to be the receipent of a bequest or bequeath and there is nothing on the will/or there is no will, what proof should that person bring forth?

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

 

Hereunder are the answers to your questions.

1)     The validity of a bequest is not subject to writing only. It can be verbalized as well. However, having it in written form is preferable as it would avoid disputes.[i]

2)     The abovementioned methods of bequest are valid.

3)     Witnesses are not required. However, it is preferable to appoint two witnesses (two men or one man and two women who are Muslims) to avoid disputes.[ii]

4)     The person claiming to be a beneficiary of the bequest will have to bring forth two witnesses (two men or one man and two women) to substantiate his claim. The witnesses must fulfill the Shar’ī criteria and rules of Shahādah (Islāmic testimony) for the Shahādah to be valid.[iii]

 

And Allah Ta’āla Knows Best

Ikraam Elias Gangat

Student Darul Iftaa
Zambia

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

 


 صحيح البخاري (4/ 2[i]

حدثنا عبد الله بن يوسف، أخبرنا مالك، عن نافع، عن عبد الله بن عمر رضي الله عنهما: أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: «ما حق امرئ مسلم له شيء يوصي فيه، يبيت ليلتين إلا ووصيته مكتوبة عنده

 

 

[ii]

المبسوط للسرخسي (16/ 134

 أو آخران من غيركم [المائدة: 106] أي من غير دينكم وهو بناء على قوله تعالى {يا أيها الذين آمنوا شهادة بينكم إذا حضر أحدكم} [المائدة: 106] إلى قوله {، أو آخران من غيركم} [المائدة: 106] ففيه تنصيص على جواز شهادتهم على وصية المسلم ومن ضرورة جواز شهادتهم على وصية المسلم جوازها على وصية الكافر، وما يثبت بضرورة النص فهو كالمنصوص، ثم انتسخ في لك في حق المسلم بانتساخ حكم ولايتهم على المسلمين فبقي حكم الشهادة فيما بينهم على ما ثبت بضرورة النص

 

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (5/ 354

 وحاصله: أن شروط الشهادة من الإسلام والعقل والبلوغ والحرية وعدم العمى والحد في قذف شروط لصحة توليته، ولصحة حكمه بعدها ومقتضاه أن تقليد الكافر لا يصح

 

فتاوی دار العلوم زکريا- ج:8 ص:764

 

[iii]

الفقه الإسلامي وأدلته للزحيلي (10/ 7571

وتثبت الوصية بطرق الإثبات الشرعية كالشهادة والكتابة

 

فتاوی حقانيہ-ج:6 ص:504

سوال- ایک آدمی نے یہ دعوی کیا کہ فلاں شخص نے میرے لئے اتنے مال کی وصیت کی ہے، جب کہ مرحوم کے ورثاء اس وصیت کے منکر ہیں مگر مدعی کے پاس گواہ موجود ہیں، تو کیا شرعا ورثاء کا انکار مرحوم کی وصیت کو ختم کر سکتا ہے یا نہیں؟

 

الجواب: جس طرح دیگر معاملات اور عقود کے اثبات کے لئے گواہوں کی گواہی موجب اثبات ہے، بالکل اسی طرح وصیت بھی گواہوں کی گواہی سے ثابت ہو جائے گی اور اس سے ورثاء کے انکار کی شرعا کوئ حیثیت نہیں رہے گی۔

 

 

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: