Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Is it permissible to sit next to a non-mahram driver in the front seat of the car?

Is it permissible to sit next to a non-mahram driver in the front seat of the car?

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

1. Is it permissible for a woman to sit next to a non mahram man by sitting in the front seat of a car while the non mahram man is sitting in the driver’s seat. Or is it forbidden and is it compulsory for the woman to sit in the back seat of the car.

2. Is it permissible to rock back and forth while reciting the Quran. Or is it forbidden because it is imitating the non muslims because the Jewish people rock back and forth while reciting the Torah.

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

A woman sitting in the front seat with a non-mahram man sitting next to her is putting herself in a situation where she is vulnerable to fitnah, false accusations and allegations. Shariah advises us to abstain from doubtful places. Sayyiduna ‘Umar (radiyallahu’anhu) is reported to have said:

‘Whoever puts himself in a suspicious position, should not blame others for applying suspicion on him.’ (Rawdatul ‘Uqala of Imam Ibn Hibban (rahimahullah), pg.83. Also see Shu’abul Iman, Hadith: 7993)

Therefore, it will not be permissible for a woman to sit  in the front seat of a car with a non-mahram man sitting next to her just as it is not permissible for a man to sit in the front seat whilst a non-mahram woman is on the driver’s seat. 

Furthermore, a woman is not allowed to be in seclusion with a non-mahram man, even if she were to be seated in the back seat of the car.[i][ii][iii] The Prophet Sallallahu Alaihi wa Sallam said:

أَلَا لَا يَخْلُوَنَّ رَجُلٌ بِامْرَأَةٍ إِلَّا كَانَ ثَالِثَهُمَا الشَّيْطَانُ 

Translation: “No man is alone with a woman but the shaytaan is the third one present.” (Jam’i al-Tirmidhi- 2165) 

As far as your second question is concerned, the rocking back and forth while reciting Quran is a habit, a natural tendency and has nothing to do with Shariah. Some do it, while the others don’t. It will not be considered an imitation of the Jews.[iv] [v]

 

And Allah Ta’āla Knows Best

Checked and Approved by,

Mufti Ebrahim Desai.

 

______

 

 

 


[i] مسئولية المرأة المسلمة (ص: 10)

وهناك نوع آخر من الاختلاط ابتلى به بعض المسلمين وخطره لا يقل عما سبق وهو اتخاذ الخدم الرجال والسائقين الأجانب الذين نراهم يغدون ويروحون بأسرهم وينفردون بنسائهم بدون محرم وبعض المسلمين بدأ يرسل ابنته إلى المدرسة مع السائق أو يرسل أحد محارمه إلى السوق مع هؤلاء منفردات مع السائق ولربما يكون غير مسلم أو منحرفا في دينه أو سلوكه أو زيه، بل وعلى فرض أنه رجل تقي صالح فذلك حرام لا يجوز بدليل الحديث السابق «لا يخلون رجل بامرأة إلا كان الشيطان ثالثهما». والشر متوقع والمسلم العاقل لا يقبل ذلك في أهله ولا يجوز له أن يفرط في الأمانة ويسلم أغلى ما يملكه وهو محارمه إلى هذا الخطر الكبير .

 

[ii] المسائل المہمة فیما ابتلت بہ العامة ۔ جلد ۱۱، ص ۲۷۱۔

[iii] بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع (5/ 125)

(وَأَمَّا) حُكْمُ مَا بَعْدَ الدُّخُولِ وَهُوَ الْخَلْوَةُ فَإِنْ كَانَ فِي الْبَيْتِ امْرَأَةٌ أَجْنَبِيَّةٌ أَوْ ذَاتُ رَحِمٍ غير مَحْرَمٍ لَا يَحِلُّ لِلرَّجُلِ أَنْ يَخْلُوَ بِهَا لِأَنَّ فِيهِ خَوْفَ الْفِتْنَةِ وَالْوُقُوعَ فِي الْحَرَامِ وَقَدْ رُوِيَ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ – صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ – أَنَّهُ قَالَ «لَا يَخْلُوَنَّ رَجُلٌ بِامْرَأَةٍ فَإِنَّ ثَالِثُهُمَا الشَّيْطَانَ» وَإِنْ كَانَتْ الْمَرْأَةُ ذَاتَ رَحِمٍ مَحْرَمٍ مِنْهُ فَلَا بَأْسَ بِالْخَلْوَةِ وَالْأَفْضَلُ أَنْ لَا يَفْعَلَ لِمَا رُوِيَ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَسْعُودٍ – رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا – أَنَّهُ قَالَ مَا خَلَوْت بِامْرَأَةٍ قَطُّ مَخَافَةَ أَنْ أَدْخُلَ فِي نَهْيِ النَّبِيِّ – عَلَيْهِ الصَّلَاةُ وَالسَّلَامُ -.

[iv] البحر الرائق شرح كنز الدقائق ومنحة الخالق وتكملة الطوري (2/ 11)

ثُمَّ اعْلَمْ أَنَّ التَّشْبِيهَ بِأَهْلِ الْكِتَابِ لَا يُكْرَهُ فِي كُلِّ شَيْءٍ وَإِنَّا نَأْكُلُ وَنَشْرَبُ كَمَا يَفْعَلُونَ إنَّمَا الْحَرَامُ هُوَ التَّشَبُّهُ فِيمَا كَانَ مَذْمُومًا وَفِيمَا يُقْصَدُ بِهِ التَّشْبِيهُ كَذَا ذَكَرَهُ قَاضِي خَانْ فِي شَرْحِ الْجَامِعِ الصَّغِيرِ فَعَلَى هَذَا لَوْ لَمْ يَقْصِدْ التَّشَبُّهَ لَا يُكْرَهُ عِنْدَهُمَا

[v] Fatawa Mahmudiyyah, Vol-7, Pg- 162.

 

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: