Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » I didn’t make qadha of the fast of Ramadhan for 5 years. Do I have to fast double?

I didn’t make qadha of the fast of Ramadhan for 5 years. Do I have to fast double?

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

1, For the past 5 years I didn’t fast the qadha of Ramadan and now when I wanted to fast my friends told me that I should double for every year I missed. 2, My mother passed away 4 years ago on 21 Ramadan and I want to fast for should I fast the remining days or 21 days?

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

If one missed a fast of Ramadhan, one will have to make qadha (make up) for only one fast.[1] One does not have to make qadha of two fasts (double) for the one missed fast of Ramadhan.

The information you have of keeping double fast for each missed fast is incorrect.

You do not have to keep the fasts of your mother for the remaining days of Ramadhan. You may keep nafl fasts and make intention of giving the rewards of the fasts to your mother.[2]

And Allah Ta’āla Knows Best

Mizanur Rahman

Student, Darul Iftaa

UK

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

_______


[1]  بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع، علاء الدين أبو بكر بن مسعود بن أحمد الكاساني (المتوفى: 587هـ)، دار الكتب العلمية، بيروت، لبنان، الطبعة الثالثة: 2010م (2/ 625)

وأما وجوب القضاء فالكلام في قضاء صوم رمضان يقع في مواضع في بيان أصل وجوب القضاء، وفي بيان شرائط وجوب القضاء، وفي بيان وقت وجوبه، وكيفية الوجوب، وفي بيان شرائط جوازه، أما أصل الوجوب فلقوله تعالى {فمن كان منكم مريضا أو على سفر فعدة من أيام أخر} [البقرة: 184] فأفطر فعدة من أيام أخر، ولأن الأصل في العبادة المؤقتة إذا فاتت عن وقتها أن تقضى لما ذكرنا في كتاب الصلاة، وسواء فاته صوم رمضان بعذر أو بغير عذر لأنه لما وجب على المعذور فلأن يجب على المقصر أولى، ولأن المعنى يجمعهما وهو الحاجة إلى جبر الفائت بل حاجة غير المعذور أشد.

حاشية الطحطاوي على مراقي الفلاح شرح نور الإيضاح، أحمد بن محمد بن إسماعيل الطحطاوي (متوفي 1231هـ)، دار الكتب العلمية، بيروت، لبنان، (ص: 447-446)

المراقي: “وكذا الصوم” الذي عليه “من رمضانين” إذا أراد قضاءه يفعل مثل هذا “على أحد تصحيحين مختلفين” صحح الزيلعي لزوم التعيين وصحح في الخلاصة عدم لزوم التعيين وإن كان من رمضان واحد لا يحتاج لتعيينٍ

الحاشية: قوله: “من رمضانين” وأما إذا كان من رمضان واحد فلا يحتاج إلى التعيين إتفاقا حتى لو كان عليه قضاء يومين من رمضان واحد فقضى يوما ولم يعين جاز لأن السبب في الصوم واحد وهو الشهر فالواجب عليه إكمال العدد وفي الأشباه عن الفتح من الصوم ولو وجب عليه قضاء يومين من رمضان واحد الأولى أن ينوي أول يوم وجب عليه قضاؤه من هذا الرمضان وان لم يعين جاز وكذا لو كانا من رمضانين على المختار حتى لو نوى القضاء لا غير جاز اهـ

فتاوی محمودیۃ، مفتی محمود حسن گنگوہی (المتوفى:1416هـ)، جامعۃ فاروقيۃ، کراچی، پاکستان (10/164)

عنوان – روزوں کی قضاۓ عمری کا طریقہ

[2] البحر الرائق شرح كنز الدقائق ومنحة الخالق وتكملة الطوري، زين الدين بن إبراهيم المعروف بابن نجيم المصري (المتوفى: 970هـ)، دار الكتاب الإسلامي، القاهرة، مصر (3/ 64-63)

 فإن من صام أو صلى أو تصدق وجعل ثوابه لغيره من الأموات والأحياء جاز ويصل ثوابها إليهم عند أهل السنة والجماعة كذا في البدائع وبهذا علم أنه لا فرق بين أن يكون المجعول له ميتا أو حيا والظاهر أنه لا فرق بين أن ينوي به عند الفعل للغير أو يفعله لنفسه

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: