Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » I work a few hours but get paid for a full day’s work

I work a few hours but get paid for a full day’s work

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

Asalaamualaykum Wa-Rahmatullahi Wa-Barakatuhu Dear Mufti Saahib My question relates to my income and if it is halal.

I work as a technical consultant and get paid on a daily rate. I am paid through an agency who my employer relies upon for staff resources etc. The contract between myself and the agency does not stipulate how many hours I shall work nor has my employer confirmed how many hours in a week I should work. I ensure all work is completed that is given to me but do not work 7-8 hours like normal people. There are times I can complete my work in 4 hours.

I am not office based but rather a field based employee. As I am paid on a daily rate, and not on an hourly rate, I normally claim for the entire day that I have worked. Recently, work has dried up with my current employer and thus there is minimal work to do. I am awaiting for further instructions from my employer regarding more work but in the interim, I just answer a few emails a day.

My question is that would it be permissible for me to claim a day rate for 5 days, Monday to Friday (normal working week) when work is quiet and minilimistic like this? JazakhAllahu Khairan

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

If your employer has hired you as a full-time employee from the agency[1], you will be considered an Ajr Khās.[2] This means that you are paid in lieu of the time that you have made yourself available to your employer.[3]

Accordingly, it is permissible for you to take your wages in the full amount.

And Allah Ta’āla Knows Best 

Mu’ādh Chati

Student Darul Iftaa
Blackburn, England, UK

Checked and Approved by,
Mufti Husain Kadodia.


[1] الوجه الرابع أن تذكر المدة مع إيقاع عقد الإجارة عليها

فالإجارة في هذا الوجه صحيحة وإن لم يبين العمل وتكون واقعة على المدة ويكون الأجير خاصا وذلك كاستئجار رجل للنجارة في دار يوما معينا لأنه لما لم يبين مقدار العمل فإيقاع العقد على العمل غير جائز فيقع العقد على المدة وذكر “النجارة” لبيان نوع العمل فقط

درر الحكام شرح مجلة الأحكام لعلي حيدر ت1353ه (411/1) دار الكتب العلمية

فلو لم يبين (العمل) صح اتفاقا لأنه لجهالته كأنه لم يذكر إلا الوقت فيكون هو المعقود عليه – كما إذا استأجر رجلا يوما ليبني له بالآجر والجص جازت الإجارة بلا خلاف وكان المعقود عليه هو الوقت لعدم صحة إيراد العقد على العمل لعدم بيان مقداره ومنه إذا استأجره شهرا لرعي الغنم لعدم صحة كون العمل معقودا عليه لأنه لم يبين مقدار الغنم

شرح المجلة للأتاسي (592/2) مكتبة رشيدية

 http://www.investopedia.com/terms/d/dayrate.asp?lgl=no-infinite

Who is an agency worker?

You are an agency worker if you have a contract with an agency but you work temporarily for an employer. You might also be called a temp. When you’re working on a job, the employer tells you how you should do your work. You will be an agency worker if all the following things apply to you:

  • there is a contract between you and an agency
  • you are temporarily supplied to an employer by the agency
  • when you’re working on a job your work is controlled by the employer
  • you’re not self-employed.

https://www.citizensadvice.org.uk/work/rights-at-work/agency-workers/agency-workers-what-you-need-to-know/

You’re a temp or agency worker if you:

  • have a contract with an employment agency, but work day-to-day for an employer
  • are told what work to do by the employer, not the agency
  • are not self-employed

https://www.moneyadviceservice.org.uk/en/articles/pay-and-benefits-for-temps-and-agency-workers

[2] وأجير الرجل وحده يكون الرجل يستأجر الرجل ليخدمه شهرا أو ليخرج معه إلى مكة وما أشبه ذلك مما يستأجر فيه شهرأ أو سنة مما لا يستطيع الأجير أن يؤاجر فيه نفسه من غيره

الأصل للإمام محمد ت189ه (429-430/3) دار ابن حزم

[3] (والأجير الخاص هو الذي يستحق الأجر بمضي المدة مع التسليم)…إذا كان الأجر مستحقا بالتسليم لا بالعمل

شرح مختصر الطحاوي للجصاص ت370ه (399/3) دار البشائر الإسلامية

ولا خلاف أن أجير الواحد لا يكون ضامنا لما تلف في يده من غير صنعه وهو الذي يستوجب البدل بمقابلة منافعه حتى إذا أسلم النفس استوجب الأجر وإن لم يستعمله صاحبه ولا يملك أن يؤجر نفسه من آخر في تلك المدة

المبسوط للسرخسي ت483ه (103/15) دار النوادر

والأجير الخاص الذي يستحق الأجرة بتسليم نفسه في المدة وإن لم يعمل كمن استأجر شهرا للخدمة أو لرعي الغنم

الحاوي القدسي للغزنوي ت593ه (79/2) دار النوادر

الأجير الخاص يستحق الأجرة إذا كان في مدة الإجارة حاضرا للعمل ولا يشترط عمله بالفعل لكن ليس له أن يمتنع عن العمل وإذا امتنع لا يستحق الأجرة

درر الحكام شرح مجلة الأحكام لعلي حيدر ت1353ه (413/1) دار الكتب العلمية

وبهذا تعلم أن قول المتون “ويجب الأجر بتسليم نفسه وإن لم يعمل” لا ينافي ما في الجوهرة إذ بهلاك الكل لم يوجد تسليم النفس وقد ذكر في شرح الملتقى للداماد أن وجوب الأجرة عند عدم العمل مقيد إجماعا بما إذا تمكن الأجير من العمل ومعلوم أن بهلاك الكل لم يتمكن من العمل

شرح المجلة للأتاسي (488/2) مكتبة رشيدية

أما إذا كان الأجير خاصا فعقد الإجارة وارد على منفعته فيكون من النوع الأول لأن منافعه في المدة صارت مستحقة للمستأجر فلا يمكنه أن يعمل لغيره والأجير مقابل بالمنافع ولهذا يبقى الأجر مستحقا وإن نقض العمل أجنبي

شرح المجلة للأتاسي (481/2) مكتبة رشيدية

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: