Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Is Dr. Israr’s Tafsir Reliable? Is it necessary for a 10 year old child to perform Qadha of prayers? May a woman recite Quran in menses? How about reciting the Qur’an in one’s mind?

Is Dr. Israr’s Tafsir Reliable? Is it necessary for a 10 year old child to perform Qadha of prayers? May a woman recite Quran in menses? How about reciting the Qur’an in one’s mind?

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org
  1. I belong to the hanafi fiqh, can I listen to the tafseer by Dr Israr ahmad.
  2. Should a child 10 years of age or less  has to perform the qada for a salat that is missed on its actual time?
  3. Can any surah of Quran (long or short.. that one has memorized)  be read without ablution or uncovered head (for ladies) walking around in the house. Can any part of Quran be read during menstruation, I’ve heard that one can read in one’s mind (the ones which have been memorized) without moving the lips or the tongue.
Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

1) In principle, it is not permissible to rely on the Tafsir of any Non-Ālim. Dr Isrār Ahmad by his own admission was not a religious scholar (Ālim)[1]. He was a medical doctor by profession. Dr. Israr Ahmed was influenced by Maulana Sayyid Abul Ala Maududi and used to refer to “Tafheem Al-Qur’an” of Maulana Sayyid Abul Ala Maududi which is not reliable.    

Hazrat Mawlānā Yūsuf Ludhyānwī Shahīd’s (rahimahullāh) has pointed out the incorrect views of Dr. Israr Ahmed in his book “Dawr e Hāzir Meh Tajaddud Pasandoh ke Afkār”.[2] We advise you to follow the Tafsīrs of other reliable ‘Ulamā like the Tafsīr by Mufti Abdur-Raheem Limbāda Saheb Damat Barakatuhum which may also be found online at www.tafseer-raheemi.com. You may also refer to Ma’āriful Qur’an by Mufti Shafi Usmani Saheb Damat Barakatuhum.

2) Generally, a child ten years of age is a minor. Principally, a minor is not mukallaf (obliged) to legally follow the laws of Shari’ah. Whilst he should be trained to perform the Salāh if he happens to miss the Salāh, he is not obliged to make Qadhā of the missed Salāh.[3] The parents may make him perform Qadhā to train and nurture the child.[4]

3) It is permissible to read the Qur’ān without wudū or with the head uncovered.[5]

It is not permissible to read the Qur’ān in the state of menses.[6] However, reciting the Qur’ān in one’s mind without moving the lips is permissible.[7] 

And Allah Ta’āla Knows Best

AbdulMannan Nizami

Student Darul Iftaa
Chicago, IL, USA

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

www.daruliftaa.com


[1]  [بيان القرآن، داكتر إسرار أحمد، مقدمة]

[2]  [دور حاضر ميں تجددپسندوں كے افكار، ص٤٤٩، مکتبۃ لدھیانوی]

[3]  “يشترط لفرضيتها” أي لتكليف الشخص بها “ثلاثة أشياء الإسلام” لأنه شرط للخطاب بفروع الشريعة “والبلوغ” إذ لا خطاب على صغير “والعقل” لانعدام التكليف دونه “و” لكن “تؤمر بها الأولاد” إذا وصلوا في السن “لسبع سنين وتضرب عليها لعشر بيد لا بخشبة” أي عصا كجريدة رفقا به وزجرا بحسب طاقته ولا يزيد على ثلاث ضربات بيده

[حاشية الطحطاوي علي مراقي الفلاح، كتاب الصلاة، مدخل، ج١، ص١٧٤، دار الكتب العلمية]

رُفِعَ القَلَمُ عَنْ ثَلاَثَةٍ: عَنِ النَّائِمِ حَتَّى يَسْتَيْقِظَ، وَعَنِ الصَّبِيِّ حَتَّى يَشِبَّ، وَعَنِ الْمَعْتُوهِ حَتَّى يَعْقِلَ

[جامع الترمذي، ابواب الحدود، باب ما جاء فيمن لا يجب عليه الحد، ج٣، ص٨٤، دار الغرب الاسلامي] 

[4]  مُرُوا أَوْلَادَكُمْ بِالصَّلَاةِ وَهُمْ أَبْنَاءُ سَبْعِ سِنِينَ، وَاضْرِبُوهُمْ عَلَيْهَا، وَهُمْ أَبْنَاءُ عَشْرسِنِينَ

[سنن ابي داؤد، كتاب الصلاة، باب متي يؤمر الغلام بالصلاة، ج١، ص١٣٣، المكتبة العصرية]

[5]  فالوضوء لمطلق الذكر مندوب، وتركه خلاف الأولى، وهو مرجع كراهة التنزيه

(قوله: مندوب) فقد نص في أذان الهداية على استحباب الوضوء لذكر الله تعالى

[رد المحتار، كتاب الطهارة، سنن الغسل، ج١، ص١٧٤، سعيد]

[6]  ويحرم بالحيض والنفاس ثمانية أشياء” “الصلاة والصوم” ولا يصحان. لفوت شرط الصحة “و” يحرم “قراءة آية من القرآن” إلا بقصد الذكر إذا اشتملت عليه لا على حكم أو خبر

قوله: “ويحرم قراءة آية من القرآن” وكذا سائر الكتب المنزلة لأن الكل كلام الله تعالى وكونها منسوخة لا يخرجها عن ذلك الحكم كالآيات المنسوخة من القرآن كذا في الحلبي لكن قال الزيلعي إلا ما بدل منهاقوله: “إلا بقصد الذكر” أي أو الثناء أو الدعاء إن اشتملت عليه فلا بأس به في أصح الروايات قال في العيون ولو أنه قرأ الفاتحة على سبيل الدعاء أو شيئا من الآيات التي فيها معنى الدعاء ولم يرد به القرآن فلا بأس به

[حاشية الطحطاوي علي مراقي الفلاح، كتاب الطهارة، باب الحيض والنفاس، ج١، ص١٤٢، دار الكتب العلمية]

عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: لاَ تَقْرَأِ الحَائِضُ، وَلاَ الجُنُبُ شَيْئًا مِنَ القُرْآنِ

[جامع الترمذي، باب ما جاء في الجنب والحائض..، ج١، ص١٩٤، دار الغرب الاسلامي]

[7]  (ولا يكره النظر إليه) أي القرآن (لجنب وحائض ونفساء) لأن الجنابة لا تحل العين (ك) ما لا تكره (أدعية) أي تحريما، وإلا فالوضوء لمطلق الذكر مندوب، وتركه خلاف الأولى، وهو مرجع كراهة التنزيه

[رد المحتار، كتاب الطهارة، سنن الغسل، ج١، ص١٧٤، سعيد]

[فتاوي رحيمية، كتاب الطهارة، ما يتعلق بالحيض والنفاس، ج٤، ص٥٠، دار الاشاعت]

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: