Salaam alaykum,
When is the domino effect of mutanajjis items as regarded as stopped when its transferred? For example if touch a wet impure garment, and thereafter touch a item with my hand, and that item is toched again with a wet hand and so further.
In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.
As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.
If the Najaasah is wet, then there are two scenarios:
1. The object coming into contact with the Najaasah is wet.
2. The object coming into contact with the Najaasah is dry.
In both cases, by coming into contact with the Najaasah, the effects of the Najaasah will transfer, therefore making the object which came into contact with it impure.
If the Najaasah is dry, then there are two scenarios:
1. The object coming into contact with the Najaasah is wet.
2. The object coming into contact with the Najaasah is dry.
In the first scenario, only if the effects of Najaasah become apparent on the object, then it will be impure.
In the second scenario the Najaasah will not transfer.
It should be noted that as a general principle, Najaasah will only transfer when the effects of Najaasah are seen on the item that comes into contact with it and only the part which touches the Najaasah will become impure. Whenever you are unaware or doubtful on the purity of any item, then as a precautionary measure you should wash that item. However, you should also avoid having unnecessary doubts.[1]
And Allah Ta’āla Knows Best
Mudassir Benish
Student Darul Iftaa
Houston, TX, U.S.A
Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.
تبيين الحقائق شرح كنز الدقائق وحاشية الشلبي (6/ 219) [1]
وذكر المرغيناني إن كان اليابس هو الطاهر يتنجس لأنه يأخذ بللا من النجس الرطب، وإن كان اليابس هو النجس والطاهر الرطب لا يتنجس لأن اليابس النجس يأخذ بللا من الطاهر، ولا يأخذ الرطب من اليابس شيئا، ويحمل على أن مراده فيما إذا كان الرطب ينفصل منه شيء، وفي لفظه إشارة إليه حيث نص على أخذ البلة، وعلى هذا إذا نشر الثوب المبلول على حبل نجس، وهو يابس لا يتنجس الثوب لما ذكرنا من المعنى، وقال قاضيخان في فتاواه إذا نام الرجل على فراش فأصابه مني ويبس وعرق الرجل، وابتل الفراش من عرقه إن لم يظهر له أثر البلل في بدنه لا يتنجس جسده، وإن كان العرق كثيرا حتى ابتل الفراش ثم أصاب بلل الفراش جسده، وظهر أثره في جسده يتنجس بدنه، وكذا الرجل إذا غسل رجله فمشى على أرض نجسة بغير مكعب فابتل الأرض من بلل رجله، واسود وجه الأرض لكن لم يظهر أثر بلل الأرض في رجله فصلى جازت صلاته، وإن كان بلل الماء في رجله كثيرا حتى ابتل به وجه الأرض، وصار طينا ثم أصاب الطين رجله لا تجوز صلاته، ولو مشى على أرض نجسة رطبة، ورجله يابسة تتنجس
الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (1/ 347)
ولو لف في مبتل بنحو بول، إن ظهر نداوته أو أثره تنجس وإلا لا
فتاوى محمودية (ج-8 ص-293)