Which of the Asma ul Husna can be kept as last names?

Answered according to Hanafi Fiqh by Askimam.org

which of the 99 Asma ul Husna are permissible as last names? I.e. Some people have the last name “Rahman” without “abdul” in front of it. It would be greatly appreciated if you could list which ones would be permissible without “Abdul” and which are not. Also, how would a woman keep a name such as “Abdul Rahman”, what would be the female equivalent?

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.  

 

Assalāmu ῾alaykum wa Rahmatullāhi Wabarakātuh

 

 

In principle , all the 99 Asma ul Husna are attribute names  exclusively meant for Allah Ta’ala. If one wishes to keep the name ‘Al Rahman’ or ‘Rahman’for example, it will not be permissible unless the word ‘Abd’ is placed before the attribute name i.e Abdul Rahman. One cannot use these attributes independently as names/last names. Similarly this will apply to the following attributes;

الله، الرحمن، الرّحيم ، القدّوس ، الجبّار، المتكبّر ، الخالق، البارئ ،المصوّر،الرزّاق، الغفّار، القهّار، التّوّاب،الوهّاب،الخلاّق، الفتّاح،القيوم، الرّبّ، المحيط ، المَلِك، الغفور،الأحد ،الصّمد،الحقّ، القادر، المحيى…

 

There are certain names in the list of the glorious names of Allah which have been used by the Quran and Hadith or commonly used in the society for human beings. Such names can be used for beings other than Allah with the word ‘Abd’ or independently. For instance; Rahim .One may call someone Rahim or Abdul Rahim as well. However, it is undesirable to call someone ‘Al Rahim’. Here are similar examples:[1]

عزيز ، على، كريم، رحيم ، عظيم ، رشيد ،كبير، بديع ، كفيل، هادى،واسع، حكيم ، الخ

 

And Allāh Ta῾āla Knows Best

Wassalāmu ῾alaykum 

 

Jibran Kadarkhan

Student Dārul Iftā

Mauritius

 

Checked and Approved by:

Mufti Ebrahim Desai

 

 

[1]

وأعلم أن عامة أسماء الله تعالى مشتقة من معانى قامت تلك المعاني بذات البارى تعالى،وهى صفات البارى سبحانه و تعالى .  

واعلم ان هذا الاسم لله أزلى مع الالف و للام ، فلا يصح الاشتغال بتعليل الالف و اللام فيه.

و قال الفراء و الكسائى: ان هذا الاسم موضوع لله مع اللاف و للام، وهذا القول اولى باالصواب، لانه اسم الله أزلية و لا يجوز تعليله بشيئ.(الادلة لقواعدالتوحيد، ص،425-427,مكتبة الازهرية)

و ذكر غير واحد من العلماء ان هذه الأسماء …تنقسم قسمة اخرى الى ما لا يجوز اطلاقه على غيره سبحانه و تعالى، كالله ، والرحمن، و ما يجوز كالرحيم والكريم…(روح المعانى 9/123,مكتبة الرشيدية)

و جاز التسمية بعلى ،و رشيد ، من الأسماء المشتركة، و يراد فى حقنا غير ما يراد فى حق الله تعالى .وفى رد المحتار:الذى فى التاترخانية عن السراجية التسمية باسم يوجد فى كتاب الله تعالى كالعلى ، والكبير ،والرشيد ..جائزة (شامى ،5/268,سعيد)

و فى الفتاوى الهندية : التسمية باسم لم يذكره الله تعالى فى عباده و لا ذكره رسول الله صلى الله عليه و سلم ولا استعماله المسلمون تكلموا فيه  و اولى ان لا يفعل كذا فى المحيط،(فتاوى عالمكيري،حضر والاباحة،ص:362)

احسن الفتاوى، 9/59،سعيد

فتاوى عثمانية،1/50-53,مكتبة معارف القرآن

Facebooktwitterpinteresttumblrmail
Sidebar