Home » Hanafi Fiqh » DaruliftaaZambia.com » Does an illegitimate child inherit

Does an illegitimate child inherit

Question

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

May Allah keep you in aafiyah

Does walade zina be part of inheritance?

If the father does iqraar?

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

In principle, if a child is born to the parents six months after the Nikaah, the child’s lineage to the father will be established and he/she will be considered a legitimate child of the father. Accordingly, he/she will inherit from the father’s estate. [1]

If a child is born before six months have elapsed from the time of the Nikaah, the child’s lineage to the father will not be established and he/she will not inherit from the father’s estate. The child’s lineage will be attributed to the mother only.

If the father attributes the child to himself through Zina, then too the child will not inherit from the man. [2]

However if the father acknowledges in general the lineage of the child (not through Zina), then the child will be legitimately attributed to the father and inherit from him.

Mufti Muhammad I.V Patel

And Allah Ta’āla Knows Best

Checked and Approved by

Mufti Nabeel Valli.

Darul Iftaa Mahmudiyyah

Lusaka, Zambia

www.daruliftaazambia.com

[1]

النتف في الفتاوى للسغدي (2/ 852)

وَالسَّابِع ولد الْمَرْأَة إذا لم يكن لَهَا زوج فَهُوَ ولد الزِّنَا تَرثه امهِ ويرثها وَلَيْسَ لَهُ اب وَلَا قرَابَة من قبل الاب

 

کتاب النوزل جلد ١٨ صفحہ ٣٩٩

مسئولہ صورت میں اگر نکاح کے چھ مہینے کے بعد بچے کی پیدائش ہوئی ہے، تو یہ بچہ اُس کے جائز شوہر کی طرف منسوب ہوگا اور اُس کے انتقال کے بعد شرعی وارث بنے گا۔

[2]

الأصل للشيباني ط قطر (8/ 107)

وإذا أقر الرجل أنه زنى بامرأة حرة، وأن هذا الولد منه من هذا الزنى بها، وصدقته المرأة، فإن نسب الولد لا يثبت بهذه الدعوة من المرأة، ولا من الرجل؛ لأنه من زنى، وليس يثبت نسب ولد الزنى

 

الفتاوى الهندية – ط. دار الفكر (1/ 540)

 وَلَوْ زَنَى بِامْرَأَةٍ فَحَمَلَتْ ثُمَّ تَزَوَّجَهَا فَوَلَدَتْ إنْ جَاءَتْ بِهِ لِسِتَّةِ أَشْهُرٍ فَصَاعِدًا ثَبَتَ نَسَبُهُ وَإِنْ جَاءَتْ بِهِ لِأَقَلَّ من سِتَّةِ أَشْهُرٍ لم يَثْبُتْ نَسَبُهُ إلَّا أَنْ يَدَّعِيَهُ ولم يَقُلْ إنَّهُ من الزِّنَا أَمَّا إنْ قال إنَّهُ مِنِّي من الزِّنَا فَلَا يَثْبُتُ نَسَبُهُ وَلَا يَرِثُ منه كَذَا في الْيَنَابِيعِ

 

نجم الفتاویٰ جلد ٦ صفحہ ٣٥٩

اسی قاعدے کی بنا پر ہے کہ اقل مدتِ حمل چھ ماہ ہے اور اگر کوئی شخص چھ ماہ کے اندر اندر پیدا ہونے والے بچے کا انکار نہ کرے اور صرف یہ کہہ دے کہ یہ میرابچہ ہے تو ”الولد للفراش“ کے تحت اس بچے کا نسب اسی سے ثابت ہوگا۔

لہٰذا صورت مسئولہ میں جب پانچ ماہ انیس دن بعد زید کے ہاں  بچہ پیدا ہوا اور اس نے دعویٰ کیا کہ یہ میرا بچہ ہے تو اسی کے قول کا اعتبار ہوگا اور زید کے والدین کے قول کا کوئی اعتبار نہیں اور محض والدین کے کہنے سے زید پراپنی بیوی کو طلاق دینا ضروری نہیں ۔

This answer was collected from Daruliftaazambia.com, which serves as a gateway to Darul Iftaa Mahmudiyyah – Lusaka, Zambia.

Read answers with similar topics: