Home » Hanafi Fiqh » Qibla.com » Burying in coffins or caskets 

Burying in coffins or caskets 

Answered as per Hanafi Fiqh by Qibla.com

Answered by Shaykh Faraz Rabbani

According to local law here, a body cannot be just wrapped in cloth and buried. It must be enclosed in a casket. Is it not improper to be buried in a fully enclosed container, according to Islamic law? What about if the body is in a casket, but there is no lid (i.e. the earth is placed over the body and casket).

Answer:
In the Name of Allah, Most Gracious, Most Merciful

In the Name of Allah, Most Merciful and Compassionate

May Allah’s peace and blessings be upon His Messenger Muhammad, his folk, companions, and followers

If the law of the land one lives in stipulates that the dead cannot be buried in shrouds alone, then it would not be disliked to bury using caskets. However, it would be recommended to place soil below the dead, and also on their sides and above them.

There is general scholarly agreement, or even consensus (ijma`), that it is disliked to use caskets for burial, without need. [Nawawi, al-Majmu`, 5.252] This is because this is contrary to the burial practices taught by the Messenger of Allah (peace and blessings be upon him), and then followed by the scholars and righteous of subsequent generations.

The sunna of burial is simplicity, avoidance of wastefulness, and to allow the body to decompose. Given this, matters that entail extra expenditure, or delay the process of decomposing are disliked. [Sarakhsi, al-Mabsut, 2.62; Ibn Qudama, al-Mughni, 2.190] Many scholars even considered such practices to be disliked innovations (bid`a). [Haytami, Tuhfat al-Muhtaj Sharh al-Minhaj, 3.194]

However, the Hanafi scholars permitted the use of caskets and the like in lands where the soil is soft, because of need. [Sarakhsi, al-Mabsut, 2.62; Kasani, Bada’i` al-Sana’i`, 1.318; al-Fatawa al-Hindiyya; Ibn Abidin/Haskafi, Radd al-Muhtar `ala al-Durr al-Mukhtar] Such cases were also excepted by the Shafi`i scholars and others. [Haytami/Nawawi, Tuhfat al-Muhtaj Sharh al-Minhaj, 3.194; al-Mawsu`a al-Fiqhiyya]

Other cases of need were also mentioned by the Hanafis, such as when it is feared that unrelated men would touch a shrouded dead woman’s body, or when there is fear of animals, or waterlogging. [Ibn Abidin, Radd al-Muhtar; al-Tatarkhaniyya]

Given the duty of a Muslim to obey the law of the land, it would not be disliked to bury in caskets; rather, one would be bound to obey such laws, as leading contemporary scholars affirm.

And Allah alone gives success.

Wassalam,
Faraz Rabbani


قال شمس الأئمة السرخسي (رحمه الله تعالى) في المبسوط: (2/62)

ويكره الآجر لأنه إنما استعمل في الأبنية للزينة أو لإحكام البناء والقبر موضع البلى فلا يستعمل فيه الآجر وكان الشيخ الإمام أبو بكر محمد بن الفضل رحمه الله تعالى يقول : لا بأس به في ديارنا لرخاوة الأرض وكان يجوز استعمال رفوف الخشب واتخاذ التابوت للميت حتى قالوا : لو اتخذوا تابوتا من حديد لم أر به بأسا في هذه الديار

ونقل الإمام الكاساني قولَ الإمام محمد بن الفضل في بدائع الصنائع: (1/318)

كان الشيخ أبو بكر محمد بن الفضل البخاري يقول : لا بأس بالآجر في ديارنا لرخاوة الأراضي , وكان أيضا يجوز دفوف الخشب واتخاذ التابوت للميت حتى قال : لو اتخذوا تابوتا من حديد لم أر به بأسا في هذه الديار .

في الفتاوى الهندية: (1/166)

وحكي عن الشيخ الإمام أبي بكر محمد بن الفضل – رحمه الله تعالى – أنه جوز اتخاذ التابوت في بلادنا لرخاوة الأرض قال : ولو اتخذ تابوت من حديد لا بأس به لكن ينبغي أن يفرش فيه التراب ويطين الطبقة العليا مما يلي الميت ويجعل اللبن الخفيف على يمين الميت وعلى يساره ليصير بمنزلة اللحد… , كذا في فتح القدير .

قال الإمام ابن قُدامة في المغني: (2/190)

( 1585 ) مسألة : قال : ” ولا يدخل القبر آجرا , ولا خشبا , ولا شيئا مسته النار ” قد ذكرنا أن اللبن والقصب مستحب , وكره أحمد الخشب . وقال إبراهيم النخعي كانوا يستحبون اللبن ويكرهون الخشب . ولا يستحب الدفن في تابوت ; لأنه لم ينقل عن النبي صلى الله عليه وسلم ولا أصحابه , وفيه تشبه بأهل الدنيا , والأرض أنشف لفضلاته . ويكره الآجر ; لأنه من بناء المترفين , وسائر ما مسته النار , تفاؤلا بأن لا تمسه النار .

قال الإمام النووي في المجموع: (5/252)

( فرع ) : قال المصنف في الفصل الثاني لما بعد هذا : وسائر الأصحاب يكره أن يدفن الميت في تابوت إلا إذا كانت الأرض رخوة أو ندية , قالوا : ولا تنفذ وصيته به إلا في مثل هذا الحال , قالوا : ويكون التابوت من رأس المال صرح به البغوي وغيره , وهذا الذي ذكرناه من كراهة التابوت مذهبنا ومذهب العلماء كافة وأظنه إجماعا , قال العبدري رحمه الله : لا أعلم فيه خلافا يعني لا خلاف فيه بين المسلمين كافة والله أعلم .

قال ابن حجر في تحفة المحتاج شرح المنهاج: (3/194)

( ويكره دفنه في تابوت ) إجماعا لأنه بدعة ( إلا ) لعذر ككون الدفن ( في أرض ندية ) بتخفيف التحتية ( أو رخوة ) بكسر أوله وفتحه أو بها سباع تحفر أرضها وإن أحكمت أو تهرى بحيث لا يضبطه إلا التابوت أو كان امرأة لا محرم لها فلا يكره للمصلحة بل لا يبعد وجوبه في مسألة السباع إن غلب وجودها ومسألة التهري , وتنفذ وصيته من الثلث بما ندب فإن لم يوص فمن رأس المال إن رضوا ولا تنفذ بما كره
 

This answer was indexed from Qibla.com, which used to have a repository of Islamic Q&A answered by various scholars. The website is no longer in existence. It has now been transformed into a learning portal with paid Islamic course offering under the brand of Kiflayn.