Home » Hanafi Fiqh » DaruliftaaZambia.com » Selling Cards in the shop

Selling Cards in the shop

Answered as per Hanafi Fiqh by DaruliftaaZambia.com

Question

Slm is it permissible to sell playing cards in your shop.

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

In principle, if an item has a dual purpose and can be used for permissible activities, then it is permissible to sell and market such an item for its permissible use. 

Accordingly, since playing cards are multi-purpose, it will be permissible to sell the cards in one’s shop. 

Thereafter, if an individual uses the cards for any impermissible activity, the responsibility of the same will be solely upon the user. [i]

However, it is best not to sell playing cards when one knows that they are mostly used for impermissible purposes.

And Allah Ta’āla Knows Best

Checked and Approved by

Mufti Nabeel Valli.

Darul Iftaa Mahmudiyyah

Lusaka, Zambia

www.daruliftaazambia.com

____________________

[i]

المبسوط للسرخسي (24/ 26)

وَلَا بَأْسَ بِبَيْعِ الْعَصِيرِ مِمَّنْ يَجْعَلُهُ خَمْرًا؛ لِأَنَّ الْعَصِيرَ مَشْرُوبٌ طَاهِرٌ حَلَالٌ، فَيَجُوزُ بَيْعُهُ، وَأَكْلُ ثَمَنِهِ، وَلَا، فَسَادَ فِي قَصْدِ الْبَائِعِ إنَّمَا الْفَسَادُ فِي قَصْدِ الْمُشْتَرِي، وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى

(أَلَا تَرَى) أَنَّ بَيْعَ الْكَرْمِ مِمَّنْ يَتَّخِذُ الْخَمْرَ مِنْ عَيْنِهِ جَائِزٌ لَا بَأْسَ بِهِ، وَكَذَلِكَ بَيْعُ الْأَرْضِ مِمَّنْ يُغْرَسُ فِيهَا كَرْمًا لِيَتَّخِذَ مِنْ عِنَبِهِ الْخَمْرُ، وَهَذَا قَوْلُ أَبِي حَنِيفَةَ، وَهُوَ الْقِيَاسُ، وَكَرِهَ ذَلِكَ أَبُو يُوسُفَ وَمُحَمَّدٌ رَحِمَهُمَا اللَّهُ اسْتِحْسَانًا؛ لِأَنَّ بَيْعَ الْعَصِيرِ، وَالْعِنَبِ مِمَّنْ يَتَّخِذُهُ خَمْرًا إعَانَةٌ عَلَى الْمَعْصِيَةِ، وَتَمْكِينٌ مِنْهَا، وَذَلِكَ حَرَامٌ، وَإِذَا امْتَنَعَ الْبَائِعُ مِنْ الْبَيْعِ يَتَعَذَّرُ عَلَى الْمُشْتَرِي اتِّخَاذُ الْخَمْرِ، فَكَانَ فِي الْبَيْعِ مِنْهُ تَهْيِيجُ الْفِتْنَةِ، وَفِي الِامْتِنَاعِ تَسْكِينُهَا

 

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (4/ 268)

وأفاد كلامهم أن ما قامت المعصية بعينه يكره بيعه تحريما وإلا فتنزيها نهر

 

(6/ 391)  

قوله وجاز تعمير كنيسة) قال في الخانية: ولو آجر نفسه ليعمل في الكنيسة ويعمرها لا بأس به لأنه لا معصية في عين العمل)

 

خلاصة الكلام في مسألة الإعانة على الحرام

المؤلف: الدكتور صلاح محمد أبو الحاج

 

کتاب النوازل جلد ١٠ صفحہ ٤٢٦

مذکورہ آلات کی تجارت اور اس سے ہونے والی آمدنی فی نفسہٖ حلال ہے، اور ان آلات کو خریدار اگر ممنوع جگہ استعمال کرے گا، تو اس کا گناہ اُسی پر ہوگا بائع پر نہ ہوگا۔

 

فتاویٰ قاسمیہ جلد ١٩ صفحہ ٤١٧

لاٹری کے پتے

 

This answer was collected from Daruliftaazambia.com, which serves as a gateway to Darul Iftaa Mahmudiyyah – Lusaka, Zambia.

Read answers with similar topics: