Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Is it permissible to send a photo of a bride to the groom?

Is it permissible to send a photo of a bride to the groom?

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

Assalamu alaikum,

Taking photos is prohibited in Islam, 

I want to know, is it permissible to send a photo of a bride if the groom is in another country, ???

or to show the bride online via some method like skype? 

jazakallah khairan kaseera!

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

According to Shariah, it is prohibited to draw or print pictures of animate objects. Animate objects refer to human beings and animals. Consider the following Ahaadith;

عن عبد الله بن مسعود رضي الله عنه قال سمعت النبي صلى الله عليه وسلم يقول : إن أشد الناس عذابا عند الله يوم القيامة المصورون[1]

Translation: It has been narrated from Abdullah ibn Masud (رضي الله عنه) who says, “I heard the Prophet (صلى الله عليه وسلم) saying, ‘Verily the people with the most severe punishment on the Day of Judgement will be those who created pictures.’”

عن عبد الله بن عمر رضي الله عنهما أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال : إن الذين يصنعون هذه الصور يعذبون يوم القيامة يقال لهم أحيوا ما خلقتم[2]

Translation: It has been narrated from Abdullah ibn Umar (رضي الله عنهما) that the Prophet (صلى الله عليه وسلم) said, “Those who create these pictures will be punished on the Day of Judgement, and it will be said to them. ‘Make alive what you have created.'”

عن أبي هريرة رضي الله عنه أنه دخل داراً بالمدينة فرأى أعلاها مصورا يصور قال : سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول : ومن أظلم ممن ذهب يخلق كخلقي فليخلقوا حبة وليخلقوا ذرَّة[3]

Translation: It has been narrated from Abu Huraira (رضي الله عنه) that he saw an artist drawing on the roof of a house. Abu Huraira (رضي الله عنه) said, “I heard Allah’s Messenger (صلى الله عليه وسلم) saying that Allah said, ‘Who would be more unjust than the one who tries to create the like of My creatures? Let them create a grain, let them create an atom.'”

There are differences of opinions amongst Ulama on the permissibility and non-permissibility of capturing electronic digital pictures. However, the printing of such pictures are prohibited.

You enquire if it is permissible to send a photo of a potential bride in another country or see her through skype.

Shariah has encouraged one to see his/her potential spouse in order for him/her to make the correct choice in marriage.[4]

IF it is not possible to personally see each other due to being in different countries and there is a sincere need to see someone for marriage purposes, then there is leeway to see the picture of that person on condition;

1)     It is only for marriage consideration.

2)     The picture is not edited that causes deception.

3)     The picture cannot be given to anyone else.

4)     A system should be put in place to ensure adherence to the above conditions.[5]

The ruling is an exception to the general rule based on the following maxim:

الضرورات تبيح المحذورات[6] – Necessities allow prohibitions

And Allah Ta’āla Knows Best

Saad Haque

Student Darul Iftaa
New Jersey, USA 

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.
 


[1] رواه البخاري ( 5606 ) ومسلم ( 2109 )

[2] رواه البخاري ( 5607 ) ومسلم ( 2108 )

[3] رواه البخاري ( 5609 ) ومسلم ( 2111 )

[4] عَنِ الْمُغِيرَةِ بْنِ شُعْبَةَ رضي الله عنه أَنَّهُ خَطَبَ امْرَأَةً فَقَالَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم ‏انْظُرْ إِلَيْهَا فَإِنَّهُ أَحْرَى أَنْ يُؤْدَمَ بَيْنَكُمَا – ترمذي ١٠٨٧

عن جابر رضي الله تعالى عنه قال: ‏قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: “إذا خطب احدكم المرأة فإن استطاع ان ينظر إلى ما يدعو إلى نكاحها فليفعل” قلنا ليس المراد التعميم بل المقصود منه الإشارة إلى أن هذا النظر للضرورة فينبغي أن لا يتجاوز حد الضرورة والضرورة تندفع بالنظر إلى الوجه والكفين فلا ينبغي أن يتجاوزهما – ‏اعلاء السنن ٣٧٨/١٧ ‏باب جواز النظر إلى المخطوبة

[5] مرقاة المفاتيح شرح مشكاة المصابيح  (5/ 2050)

وَفِيهِ اسْتِحْبَابُ النَّظَرِ إِلَيْهَا قَبْلَ الْخِطْبَةِ، حَتَّى إِنْ كَرِهَهَا تَرَكَهَا مِنْ غَيْرِ إِيذَاءٍ بِخِلَافِ مَا إِذَا تَرَكَهَا بَعْدَ الْخِطْبَةِ، وَإِذَا لَمْ يُمْكِنْهُ النَّظَرُ اسْتَحَبَّ أَنْ يَبْعَثَ امْرَأَةً تَصِفُهَا لَهُ، وَبِمَا يُبَاحُ لَهُ النَّظَرُ إِلَى وَجْهِهَا وَكَفَّيْهَا فَحَسْبُ، لِأَنَّهُمَا لَيْسَا بِعَوْرَةٍ فِي حَقِّهِ، فَيُسْتَدَلُّ بِالْوَجْهِ عَلَى الْجَمَالِ وَضِدِّهِ، وَبِالْكَفَّيْنِ عَلَى سَائِرِ أَعْضَائِهَا بِاللِّينِ وَالْخُشُونَةِ

الهداية شرح البداية (4/ 84) وكذا في الشامي 6/370

ومن أراد أن يتزوج امرأة فلا بأس بأن ينظر إليها وإن علم أنه يشتهيها لقوله عليه الصلاة والسلام فيه أبصرها فإنه أحرى أن يؤدم بينكما ولأن مقصودة إقامة السنة لا قضاء الشهوة

وعن ابي يوسف انه يباح النظر الي ذراعيها ايضا لانه يبدو منها عادة – الهداية شرح البداية (4/84) وكذا في الشامي 6/370

فتاوا دار العلوم زكريا جلد سوم ص542

Mufti Ebrahim Desai (دامت بركاته) mentioned that he discussed this fatwa with Mufti Taqi Usmani (دامت بركاته) many years ago in which Mufti Taqi Usmani Sahib (دامت بركاته) had agreed to the ruling with the conditions.

[6] شرح القوائد الفقهية ص١٨٥

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.