Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Waiting 24 hours to determine if haidh is over.

Waiting 24 hours to determine if haidh is over.

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

Assalamu aleyqum ! 

Is it allowed to wait 24 hours after the last bleeding to determine if my haidh is over? (I have an irregular one)  Also,  if it was all clean during these 24 hours and then I took ghusul,  should I make qada for the salahs I missed during these 24 hours? 

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykumwa-rahmatullāhiwa-barakātuh.

In principle, a woman will apply her honest discretion to determine whether her haidh has terminated or not. She will act according to her determination. She does not have to wait for 24 hours to make that determination. Once she has determined that her haidh has terminated, she will make ghusl and perform Salaah from that time onwards. If she did not perform salaah after making that determination, she will make qadha of her missed Salaah.

And Allah Ta’āla Knows Best

Mahmood Suliman

Student – Darul Iftaa

Gaborone, Botswana

Checked and Approved by,

Mufti Ebrahim Desai.

 

19-11-1440| 22-07-2019

[1]


ذخر المتاهلين و النساء (83)

 

البحر الرائق شرح كنز الدقائق ومنحة الخالق وتكملة الطوري (1/ 221)

[منحة الخالق]

لما في التتارخانية فجاءت تستفتي وهي لا تعلم موضع حيضها ولا موضع طهرها وتعلم عادتها في الحيض والطهر أو لا تعلم فإنها تتحرى إلخ وسنذكر عنها حكم ما إذا علمت في مسألة الصوم

 

المحيط البرهاني في الفقه النعماني (1/ 250)

وإذا كانت للمرأة أيام حيض وطهر معروفة، فاستحاضت فلم تهتم لرؤيتها حتى أتى عليها زمان ثم ندمت على ما فرطت، فجاءت تستفتي وهي موضع حيضها ولا موضع طهرها، وتعلم عادتها في الحيض والطهر أو لا تعلم، فإنها تتحرى عندنا

 

تبيين الحقائق شرح كنز الدقائق وحاشية الشلبي (1/ 62)

وكصاحبة العادة إذا استمر دمها وقد نسيت عدد أيام حيضها أولها وآخرها ودورها في كل شهر فإنها تتحرى وتمضي على أكبر رأيها

 

[1]الأصل للشيباني ط قطر (2/ 43) [1]

 

ولو أن امرأة لم تكن تحيض فيما مضى فأول ما رأت الدم رأته خمسة أيام، ثم انقطع، فإنها تنتظر إلى آخر الوقت أدنى مواقيت الصلاة منها، ثم تغتسل وتصلي ويأتيها زوجها, ولا بأس بذلك، وليس عليه أن ينتظر إلى آخر العشرة لأن هذه لم يكن لها أيام معروفة فقصرت عنها. إنما أحب لزوجها أن لا يطأها إذا كانت لها أيام معروفة فقصرت عنها. فكذلك لا أحب لها أن تزوج إن كان هذا آخر عدته

 

فتاوى التاتارخانية (1/259)

 ان كل زمان تيقنت بالحيض فيه تترك الصلاة و كل زمان يتردد فيه بين الحيض و الطهر لا تترك المكتوبات

 

الفقه الحنفي(1/142)

 فالاصل فيه انها متي تيقنت باالطهر في وقت صلت فيه

 

كتاب الفتاوى(2/100)

 

فتاوى عبادر الرحمن   (1/463)

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: