Home » Hanafi Fiqh » DaruliftaaZambia.com » Raffle for charity

Raffle for charity

Question

Salaamz just a quick question, If you could answer

Is doing a raffle for charity haraam?

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

Shari’ah advocates that every step that a Muslim takes in his commercial endeavours be in accordance with Shari’ah. It is not merely the outcome that matters. Rather, the procedure in which any commercial activity – whether profitable or not – is carried out is equal in importance to the outcome of that activity.

Whilst the intention in reference is noble, it is incorrect to commit a sinful act to perform a virtuous deed. For example, it is incorrect for one to steal with the intention of feeding the poor and needy with the stolen money.

Gambling and lottery is strictly prohibited in Islam. Accordingly, it is not permissible to raffle for charity. The proceedings of gambling are also prohibited.[i]

Consider the following Aayaat:

يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالْأَنْصابُ وَالْأَزْلامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ

Translation: O you who have Imaan! Indeed liquor (wine, beer and other intoxicants), gambling, Idols and (distribution by) arrows are filth (vile acts) from the acts of Shaitaan, so abstain from them so that you may be successful (gain salvation in both worlds).

(Surah Al-Maaidah, Aayah 90)

 

يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ كَبِيرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَا أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِمَا

Translation: They question you about (the permissibility of) liquor and gambling.

Say, in both is great sin (because of their ill effects) and some benefits for some man, but the sin is far greater than their usefulness.

(Surah Al-Baqarah, Aayah 219)

أَنَّ أَبَا هُرَيْرَةَ، قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم ‏ “‏ مَنْ حَلَفَ مِنْكُمْ فَقَالَ فِي حَلِفِهِ بِاللاَّتِ وَالْعُزَّى‏.‏ فَلْيَقُلْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ‏.‏ وَمَنْ قَالَ لِصَاحِبِهِ تَعَالَ أُقَامِرْكَ‏.‏ فَلْيَتَصَدَّقْ ‏

Translation: Nabi () said, “Whoever among you takes an oath wherein he says, ‘By Al-Lat and Al-`Uzza,’ names of two Idols worshipped by the Pagans, he should say, ‘None has the right to be worshipped but Allah; And whoever says to his friend, ‘Come, let me gamble with you ! He should give something in charity.

(Saheeh Al-Bukhari)

And Allah Ta’āla Knows Best

Mufti Muhammad I.V Patel

Checked and Approved by

Mufti Nabeel Valli.

Darul Iftaa Mahmudiyyah

Lusaka, Zambia

www.daruliftaazambia.com

 

المحيط البرهاني في الفقه النعماني (5/ 323) [i]

وصورة ذلك: أن يقول الرجل لغيره: تعال حتى نتسابق، فإن سبق فرسك، أو قال: إبلك أو قال: سهمك أعطيك كذا، وإن سبق فرسي، أو قال: إبلي، أو قال: سهمي أعطني كذا، وهذا هو القمار بعينه؛ وهذا لأن القمار مشتق من القمر الذي يزداد وينقص، سمي القمار قماراً؛ لأن كل واحد من المقامرين ممن يجوز أن يذهب ماله إلى صاحبه، ويستفيد مال صاحبه، فيزداد مال كل واحد منهما مرة وينتقص أخرى، فإذا كان المال مشروطاً من الجانبين كان قماراً، والقمار حرام، ولأن فيه تعليق تمليك المال بالخطر، وإنه لا يجوز

 

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (6/ 402)

(من جانب واحد وحرم لو شرط) فيها (من الجانبين) لأنه يصير قمارا (إلا إذا أدخلا ثالثا) محللا (بينهما) (إن شرط المال) في المسابقة

 

(قوله من الجانبين) بأن يقول إن سبق فرسك فلك علي كذا، وإن سبق فرسي فلي عليك كذا زيلعي وكذا إن قال إن سبق إبلك أو سهمك إلخ تتارخانية (قوله لأنه يصير قمارا) لأن القمار من القمر الذي يزداد تارة وينقص أخرى، وسمي القمار قمارا لأن كل واحد من المقامرين ممن يجوز أن يذهب ماله إلى صاحبه، ويجوز أن يستفيد مال صاحبه وهو حرام بالنص، ولا كذلك إذا شرط من جانب واحد لأن الزيادة والنقصان لا تمكن فيهما بل في أحدهما تمكن الزيادة، وفي الآخر الانتقاص فقط فلا تكون مقامرة لأنها مفاعلة منه زيلعي

 

الفتاوى الهندية – ط. دار الفكر (5/ 324)

 أَمَّا إذَا كان الْبَدَلُ من الْجَانِبَيْنِ فَهُوَ قِمَارٌ حَرَامٌ إلَّا إذَا أَدْخَلَا مُحَلِّلًا بَيْنَهُمَا فقال كُلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا إنْ سَبَقْتَنِي فَلَكَ كَذَا وَإِنْ سَبَقْتُكَ فَلِي كَذَا وَإِنْ سَبَقَ الثَّالِثُ لَا شَيْءَ له وَالْمُرَادُ من الْجَوَازِ الْحِلُّ لَا الِاسْتِحْقَاقُ كَذَا في الْخُلَاصَةِ

 

فقه البيوع الجلد ٢ الصفحة ٩٤٠

 

فتویٰ دینیہ جلد ٤ صفحہ١١١

آج کل ہمارے یہاں نیشنل لاٹری کے نام سے جو وبا پھیلی ہوئی ہے وہ قرآنی ارشاد کے مطابق قطعًا ناجائز اور حرام ہے

 

کتاب النو ازل جلد ١١ صفحہ٤٢٩

This answer was collected from Daruliftaazambia.com, which serves as a gateway to Darul Iftaa Mahmudiyyah – Lusaka, Zambia.

Read answers with similar topics: