Home » Hanafi Fiqh » Muftionline.co.za » The Sunnah method of making Istikhaara

The Sunnah method of making Istikhaara

Answered as per Hanafi Fiqh by Muftionline.co.za

Q: What is the Sunnah method of making Istikhaara?

Bismillaah

A: Istikhaara means to seek goodness from Allah Ta’ala in the matter one wishes to embark upon. The Sunnah method of Istikhaara, mentioned in the Hadith, is that one perform two rakaats nafil salaah with the niyyat of Istikhaara. Thereafter, one should, with all sincerity, turn to Allah Ta’ala in dua. While making dua, one should recite the masnoon duaa of Istikhaara, thereby seeking guidance and goodness from Allah Ta’ala in the matter one wishes to embark upon. After performing the Istikhaara and consulting with one’s seniors and people of experience, one may go ahead with one’s intention. The following dua is the masnoon dua of Istikhaara reported in the Hadith:

أَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَسْتَخِيْرُكَ بِعِلْمِكَ وَ أَسْتَقْدِرُكَ بِقُدْرَتِكَ وَ أَسْأَلُكَ مِنْ فَضْلِكَ الْعَظِيْم فَإِنَّكَ تَقْدِرُ وَ لاَ أَقْدِرُ وَ تَعْلَمُ وَ لاَ أَعْلَمُ وَ أَنْتَ عَلاَّ​مُ الْغُيُوْب أَللَّهُمَّ إِنْ كُنْتَ تَعْلَمُ أَنَّ هَذَا الْأَمْرَ خَيْرٌ لِّيْ فِيْ دِيْنِيْ وَ مَعَاشِيْ وَ عَاقِبَةِ أَمْرِيْ فَاقْدِرْهُ لِيْ وَ يَسِّرْهُ لِيْ ثُمَّ بَارِكْ لِيْ فِيْه وَ إِنْ كُنْتَ تَعْلَمُ أَنَّ هَذَا الْأَمْرَ شَرٌّ لِّيْ فِيْ دِيْنِيْ وَ مَعَاشِيْ وَ عَاقِبَةِ أَمْرِيْ فَاصْرِفْهُ عَنِّيْ وَ اصْرِفْنِيْ عَنْهُ وَ اقْدِرْ لِيَ الْخَيْرَ حَيْثُ كَانَ ثُمَّ أَرْضِنِيْ بِه

Translation: O Allah! I ask You for good through Your Knowledge, and for ability through Your Power, and beg (Your favour) out of Your infinite Bounty. For surely You have Power whereas I have none. You know all whereas I know not. You are the Great Knower of all things. O Allah! If in Your Knowledge, this matter is good for my faith (Deen), for my livelihood, and has a favorable outcome, then ordain it for me, and make it easy for me, and bless me therein. But if in Your Knowledge, this matter is bad for my faith (Deen), for my livelihood, and has an unfavourable outcome, then turn it away from me, and turn me away from it, and ordain good for me, wherever it be, and cause me to be pleased with it (Your decision).

While reciting this dua, when one reaches هَذَا الْأَمْرَ (THIS MATTER) at both places, one should think of the matter for which one is making Istikhaara. Thereafter, one should sleep on a pure, clean place, preferably facing the qiblah and in a state of wudhu. 

And Allah Ta’ala (الله تعالى) knows best.

حدثنا قتيبة حدثنا عبد الرحمن بن أبي الموالي عن محمد بن المنكدر عن جابر بن عبد الله قال : كان رسول الله صلى الله عليهوسلم يعلمنا الاستخارة في الأمور كلها كما يعلمنا الشورة من القرآن يقول إذاهم أحدكم بالأمر فليركع ركعتين من غير الفريضة ثم ليقل اللهم إني أستخيرك بعلمك وأستقدرك بقدرتك وأسألك من فضلك العظيم فإنك تقدر ولا أقدر وتعلم ولا أعلم وأنت علام الغيوب اللهم إن كنت تعلم أن هذا الأمر خير لي في ديني ومعيشتي وعاقبة أمري أو قال في عاجل أمري وآجله فيسره لي ثم بارك لي فيه وإن كنت تعلم أن هذا الأمر شر لي في ديني ومعيشتي وعاقبة أمري أو قال في عاجل أمر وآجله فاصرفه عني واصرفني عنه واقدر لي الخير حيث كان ثم أرضني به قال ويسمي حاجته. (ترمذي 1/109)

مطلب في ركعتي الاستخارة  قوله ( ومنها ركعتا الاستخارة ) عن جابر بن عبد الله قال كان رسول الله يعلمنا الاستخارة في الأمور كلها كما يعلمنا السورة من القرآن يقول إذا هم أحدكم بالأمر فليركع ركعتين من غير الفريضة ثم ليقل اللهم أستخيرك بعلمك وستقدرك بقدرتك وأسألك من فضلك العظيم فإنك تقدر ولا أقدر وتعلم ولا أعلم وأنت علام الغيوب اللهم إن كنت تعلم أن هذا الأمر خير لي في ديني ومعاشي وعاقبة أمري ( أو قال عاجل أمري وآجله ) فاقدره لي ويسره لي ثم بارك لي فيه وإن كنت تعلم أن هذا الأمر شر لي في ديني ومعاشي وعاقبة أمري ( أو قال عاجل أمري وآجله ) فاصرفه عني وصرفني عنه وقدر لي الخير حيث كان ثم رضني به قال ويسمي حاجته رواه الجماعة إلا مسلما شرح المنية تتميم معنى فاقدره اقضه لي وهيئه وهو بكسر الدال وبضمها وقوله أو قال عاجل أمري شك من الراوي قالوا وينبغي أن يجمع بينهما فيقول وعاقبة أمري وعاجله وآجله وقوله ويسمي حاجته قال ط أي بدل قوله هذا الأمر ا هـ قلت أو يقول بعده وهو كذا وكذا وقالوا الاستخارة في الحج ونحوه تحمل على تعيين الوقت  وفي الحلية ويستحب افتتاح هذا الدعاء وختمه بالحمدلة والصلاة وفي الأذكار أنه يقرأ في الركعة الأولى الكافرون وفي الثانية الإخلاص ا هـ  وعن بعض السلف أنه يزيد في الأولى { وربك يخلق ما يشاء ويختار }. (رد المحتار 2/26)

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)

This answer was collected from MuftiOnline.co.za, where the questions have been answered by Mufti Zakaria Makada (Hafizahullah), who is currently a senior lecturer in the science of Hadith and Fiqh at Madrasah Ta’leemuddeen, Isipingo Beach, South Africa.

Read answers with similar topics: