IslamQA.org Logo

Hadith regarding the beauty of Prophets Muhammad and Yusuf (peace and salutations be upon them)

Answered according to Hanafi Fiqh by IslamicPortal.co.uk

Ḥadīth regarding the beauty of Prophets Muḥammad and Yusuf (peace and salutations be upon them)

Question

What is status of following Ḥadīth أنا أملح وأخي يوسف أصبح as quoted in the following books: الدر الثمين في مبشرات النبي الأمين، أوجز المسالك الى موطأ مالك (٤/٢٢٢)، التفسير المظهري (٤/٥٢)?

بسم الله الرحمن الرحیم

Answer

We have not come across the narration in the primary ḥadīth books available to us and those who have mentioned it have not provided its reference or Sanād (chain). Therefore, we are unable to authenticate the narration and it should not be circulated until its authenticity is established.

قال الشاه ولي الله الدهلوي في رسالته الدر الثمين في مبشرات النبي الأمين صلى الله عليه وسلم (ص ١٦١): الحديث العشرون: أخبرني سيدي الوالد قال: بلغني أن النبي صلى الله عليه وسلم قال: أنا أملح وأخي يوسف أصبح. قال: فتحيرت في معناه، لأن الملاحة توجب قلق العشاق أكثر من الصباحة، وقد روى في قصة سيدنا يوسف عليه السلام أن النساء قطعن أيديهن حين رأينه، وأن الناس ماتوا عند رؤيته، ولم يرو عن نبينا صلى الله عليه وسلم من هذا الباب شيء، فرأيت النبي صلى الله عليه وسلم في المنام فسألته عن ذلك، فقال: جمالي مستور عن أعين الناس غيرة من الله عز وجل، ولو ظهر لفعل الناس أكثر مما فعلوا حين رأوا يوسف عليه السلام، انتهى. وحكاه شيخ مشايخنا محمد زكريا الكاندهلوي في حاشية الكوكب الدري (٤/١٧٢)۔

والحديث ذكره القاضي ثناء الله الباني بتي في تفسيره (٥/١٩٢)، وهو من تلاميذ الشاه ولي الله الدهلوي، قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: أخي يوسف أصبح وأنا أملح. قال: والفرق بين الصباحة والملاحة عند المحققين كالفرق بين الشمس والقمر وبين الذهب والفضة، شتان ما بينهما، كان حسن يوسف عليه السلام بحيث أحبَّه يعقوب والخلائق، وكان حسن محمّد صلى الله عليه وسلم بحيث أحبَّه ربُّ يعقوب والخلائق جلَّ جلاله، ما للتراب ورب الأرباب، انتهى۔

Allah knows best

Yusuf Shabbir

26 Ṣafar 1443 / 4 October 2021

Approved by: Mufti Shabbir Ahmed and Mufti Muhammad Tahir

This answer was collected from IslamicPortal.co.uk, which is a repository of Islamic Q&A, articles, books, and resources. Various schools write and oversee the answers, including Maulana Yusuf Shabbir, Mufti Shabbir Ahmed, and Mufti Muhammad Tahir. 

Find more answers indexed from: IslamicPortal.co.uk
Read more answers with similar topics: