Home » Hanafi Fiqh » DarulIftaBirmingham » The Meaning of the Hadith the One Who Will Wear Cloth of Publicity in This World Allah Will Make Him Wear Cloth of Disrespect

The Meaning of the Hadith the One Who Will Wear Cloth of Publicity in This World Allah Will Make Him Wear Cloth of Disrespect

Answered as per Hanafi Fiqh by DarulIftaBirmingham

Answered by: Alimah Zakiratul Hoque

Question:

There is a hadees which means “one who will wear cloth of publicity in this world Allah will make him wear cloth of disrespect in jahannam”

What is the meaning of this hadees?

In the name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful

Answer:

You are likely referring to the following Hadeeth in Ibn Majah:

It was narrated that Ibn ‘Umar said:

“The Messenger of Allah (ﷺ) said: ‘Whoever wears a garment of pride and vanity, Allah will clothe him, on the Day of Resurrection, in a garment of humiliation.’” (Sunan Ibn Majah, 3606)

The phrase “garment of pride and vanity” refers to clothes which a person wears to make himself known amongst the people (to the extent that he is recognized by the clothing) out of pride and arrogance over the people (Ihdaa Ad-Dibajah Bi Sharh Ibn Majah, Pg 670). For example, wearing clothes to give the appearance of or show off worldly fame, or to show asceticism. Similarly, wearing the clothing of a scholar when one is not a scholar, etc (Shurooh Ibn Majah, Pg 1323). Allah will punish such a person (who wears clothes for fame), on the Day of Judgement, by clothing him in clothes that will humiliate him (Ihdaa Ad-Dibajah Bi Sharh Ibn Majah, Pg 671).

This Hadeeth indicates the prohibition of wearing clothes for fame, whether it is wearing good quality clothes to appear rich etc or wearing the clothing of poor people to appear poor (Ihdaa Ad-Dibajah Bi Sharh Ibn Majah, Pg 671).

عن ابن عمررضي اللّه عنهما( قال قال رسول اللّه من لبس ثوب شهرة ألبسه اللّه يوم القيامة ثوب مذلة

هو الذي يشتهر به صاحبه بين الناس حتى يعرف به يفعل ذلك تكبرا اختيالا ترفعا على الناس

من لبس قوبا يقتصد به الاشتهار بين الناس سواء كان الثوب نفيسا يلبسه بالدنيا زينتها أو خسيسا يلبسه إظهارا للزهد الرياء

ما لا يحل لبسه أو ما يقصد به التفاخر التكبر أو يتخذه المتزهد ليشهر نفسه بالزهد أو ما يلبسه المتفقهة من لبس الفقهاء الحال أنه من السفهاء ما يشعر به المرعبد من علامة السيادة كالثوب الأخضر أو ما يتخذه الساخر ليجعله ضحكة أو ما يرائي به كناية بالثوب عن العمل الثاني أظهر لترتب إلباس قوله ثوب مذلة جزاء وفاق فإن المعالجة بالضد

لأنه لبس الشهرة في الدنيا ليعزبه يفتخر على غيره يلبسه اللّه يوم القيامة ثوبا يشتهر مذلته احتقاره بينهم عقوبة له العقوبة من جنس العمل انتهى

و الحديث يدل على تحريم لبس ثوب الشهرة ،و ليس هذا الحديث مختصا بنفيس الثياب بل قد يحصل ذلك لمن يلبس ثوبا يخالف ملبوس الناس من الفقراء ليراه الناس فيتعجبوا من لباسه و يعتقدوه. قاله ابن رسلان

Only Allah knows best.

Written by Alimah Zakiratul Hoque

Checked and approved by Mufti Mohammed Tosir Miah

Darul Ifta Birmingham

This answer was collected from DarulIftaBirmingham.co.uk, which is run under the supervision of Mufti Mohammed Tosir Miah from the United Kingdom.