Home » Hanafi Fiqh » DarulIftaBirmingham » Why can Men Not Shake Hands with Ghair Mahram Women?

Why can Men Not Shake Hands with Ghair Mahram Women?

Answered as per Hanafi Fiqh by DarulIftaBirmingham

Answered by: Maulana Muddasser Dhedhy

Question

What are the errors in shaking ladies hands in Islam with reference in Qur’an?

بسم الله الرحمن الرحيم

In the Name of Allah, The Most Gracious, The Most Merciful

Answer:

The Shariah ensures that vices, along with anything that may lead to them, are prohibited. Due to this, shaking hands with the opposite gender has been forbidden as it can be a means to further contact and relationships. Allah says in the Holy Quran:

 وَلَا تَقْرَبُوا الزِّنَا ۖ إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَسَاءَ سَبِيلًا (17:32)

And do not approach unlawful sexual intercourse. Indeed, it is ever an immorality and is an evil way. (17:32)

In this verse, Allah has not said, ‘do not commit unlawful sexual intercourse’ rather, He has commanded not to even get close to this act by abstaining from any activity that could lead to Zina, let alone commit it.[1] 

Likewise, the Prophet has mentioned in a hadith that Zina is of different limbs. He said,

The Zina of the eye is the (lustful) look, the Zina of the ears is the listening (to voluptuous songs or talk), the Zina of the tongue is (the licentious) speech, the Zina of the hand is the (lustful) grip, the Zina of the feet is the walking (to the place where he intends to commit Zina). [Al-Bukhari and Muslim][2]

Only Allah knows best

Written by Maulana Muddasser Dhedhy

Checked and approved by Mufti Mohammed Tosir Miah

Darul Ifta Birmingham

 


[1] قوله تعالى : ولا تقربوا الزنا إنه كان فاحشة وساء سبيلا فيه مسألة واحدة : قال العلماء : قوله – تعالى – ولا تقربوا الزنا أبلغ من أن يقول : ولا تزنوا ; فإن معناه لا تدنوا من الزنا (تفسير القرطبي ج 10 ص 165. دار الكتب العلمية)

يقول تعالى ناهيا عباده عن الزنا وعن مقاربته وهو مخالطة أسبابه ودواعيه ( ولا تقربوا الزنا إنه كان فاحشة ) أي ذنبا عظيما ( وساء سبيلا ) أي وبئس طريقا ومسلكا (مختصر تفسير ابن كثير ج 2 ص 298. دار الكتب العلمية)

والنهي عن قربانه أبلغ من النهي عن مجرد فعله لأن ذلك يشمل النهي عن جميع مقدماته ودواعيه فإن: ” من حام حول الحمى يوشك أن يقع فيه ” خصوصا هذا الأمر الذي في كثير من النفوس أقوى داع إليه. (التفسير السعدي)

[2] وعن أبي هريرة رضي الله عنه أن النبي صلى الله عليه وسلم قال‏:‏ ‏ “‏كُتب على ابن آدم نصيبه من الزنا مدرك ذلك لا محالة‏:‏ العينان زناهما النظر، والأذنان زناهما الاستماع، واللسان زناه الكلام، واليد زناها البطش، والرجل زناها الخطا، والقلب يهوى ويتمنى، ويصدق ذلك الفرج أو يكذبه‏”‏‏.‏ ‏(‏‏(‏متفق عليه‏.‏ وهذا لفظ مسلم، ورواية البخاري مختصرة‏)‏‏)‏‏.‏

This answer was collected from DarulIftaBirmingham.co.uk, which is run under the supervision of Mufti Mohammed Tosir Miah from the United Kingdom.

Read answers with similar topics: