Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » 1) I would like to know if my Mothers brothers wife is a Mahram or Ghair Mahram and my Fathers brothers wife Mahram or Ghair Mahram?

1) I would like to know if my Mothers brothers wife is a Mahram or Ghair Mahram and my Fathers brothers wife Mahram or Ghair Mahram?

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

1) I would like to know if my Mothers brothers wife is a Mahram or Ghair Mahram and my Fathers brothers wife Mahram or Ghair Mahram?

2) If one has relations with ones wife and the bed gets messed with semen, vaginal discharge do you have to change the sheet or is it regarded park once it has dried off?

Answer

In the name of Allah, Most Gracious, Most Merciful


Assalaamu `alaykum waRahmatullahi Wabarakatuh

1.      Your mother’s brother’s wife and your father’s brother’s wife will both be Ghair Mahram to you. You should observe the laws of Hijaab in front of them.

فصل في المحرمات : شروع في بيان شرط النكاح أيضا ، فإن منه كون المرأة محللة لتصير محلا له وأفرد بفصل على حدة لكثرة شعبه بحر ( قوله : قرابة ) كفروعه وهم بناته وبنات أولاده ، وإن سفلن ، وأصوله وهم أمهاته وأمهات أمهاته وآبائه إن علون وفروع أبويه ، وإن نزلن فتحرم بنات الإخوة والأخوات وبنات أولاد الإخوة والأخوات ، وإن نزلن وفروع أجداده وجداته ببطن واحد فلهذا تحرم العمات والخالات وتحل بنات العمات والأعمام والخالات والأخوال فتح ( قوله : مصاهرة ) كفروع نسائه المدخول بهن ، وإن نزلن ، وأمهات الزوجات وجداتهن بعقد صحيح ، وإن علون ، وإن لم يدخل بالزوجات وتحرم موطوءات آبائه وأجداده ، وإن علوا ولو بزنى والمعقودات لهم عليهن بعقد صحيح ، وموطوءات أبنائه وآباء أولاده ، وإن سفلوا ولو بزنى والمعقودات لهم عليهن بعقد صحيح فتح ، وكذا المقبلات أو الملموسات بشهوة لأصوله أو فروعه أو من قبل أو لمس أصولهن أو فروعهن ( قوله :

رضاع ) فيحرم به ما يحرم من النسب إلا ما استثني كما سيأتي في بابه ، وهذه الثلاثة محرمة على

2.  By the semen drying up, the sheet will remain impure.  However if a person sleeps on a bed after the semen has dried up, his body/clothes will not become impure unless due to his perspiration, some of the najaasat (impurity) becomes apparent on his body/clothes.

ولو ابتل فراش أو تراب نجسان من عرق نائم أو بلل قدم وظهر أثر النجاسة في البدن والقدم تنجسا وإلا فلا

{نور الايضاح ص53 قديمي}

قوله ( من عرق نائم ) قيد اتفاقي فالمستيقظ كذلك كما يفهم من مسألة القدم ولو وضع قدمه الجاف الطاهر أو نام على نحو بساط نجس رطب إن إبتل ما أصاب ذلك تنجس وإلا فلا ولا عبرة بمجرد النداوة على المختار كما في السراج عن الفتاوى

 قوله ( عليهما ) أي على من نام على الفراش أو التراب النجسين

 قوله ( أو كان من بلل قدم الخ ) أي كان ابتلال الفراش أو التراب الخ

 قوله ( لوجودها بالأثر ) أي لوجود النجاسة بوجود أثرها في جنب النائم أو قدمه

 قوله ( فلا ينجسان ) أي البدن والقدم

 قوله ( كما لا ينجس ثوب جاف طاهر ) {حاشيةالطحطاوي ص157}

And Allah knows best

Wassalamu Alaikum

Ml. Mohammed Moola,
Student Darul Iftaa

Checked and Approved by:

Mufti Ebrahim Desai
Darul Iftaa, Madrassah In’aamiyyah


Original Source Link

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: