Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Not informing students regarding resources

Not informing students regarding resources

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

I have recently started doing lectures in a small Institute. Today I heard a Speech saying that a lecturer or teacher should not hide any thing related to knowledge from the student. And if done so its a big SIN and releveant punishment will be given. I try my level best to teach the students, however there are study sources specially online ones which are much cheaper than the institute I am working for. I do not provide the information regarding these sources because I and as well as the institute will run out of business.

Am I doing a wrong thing>

Or is it okay to hide the source for the courses.

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh. 

The hadith which you refer to is as follows:

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، قَالَ: «مَنْ كَتَمَ عِلْمًا تَلَجَّمَ بِلِجَامٍ مِنْ نَارٍ يَوْمَ الْقِيَامَةِ».

صحيح ابن حبان – مخرجا (1/ 297)

Translation: Whoever conceals knowledge, Allah will bridle him with reins of fire on the Day of Resurrection. (Sahih Ibn e Hibbaan 1/297)

Mulla Ali Qari (Rahmatullahi Alayh) states that this Hadith refers to that knowledge of Shariah which is necessary for a person, for example, informing a non-Muslim regarding the Kalimah, or informing someone regarding Halal or Haram. The hadith does not refer to worldly knowledge. If you do not provide sources for the online courses, you will not be going against the Hadith.[i]

And Allah Ta’āla Knows Best

Riḍwān

Student Darul Iftaa 

UK

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai

_____


[i]

عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «مَنْ كَتَمَ عِلْمًا مِمَّا يَنْفَعُ اللَّهُ بِهِ فِي أَمْرِ النَّاسِ أَمْرِ الدِّينِ، أَلْجَمَهُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ بِلِجَامٍ مِنَ النَّارِ»

سنن ابن ماجه (1/ 97)

 

فيض القدير (6/ 212)

 وخصه كثير كالحليمي بالشرعي والمراد به ما أخذ من الشرع أو توقف هو عليه توقف وجود كعلم الكلام أو كمال كالنحو والمنطق والحديث نص في تحريم الكتم وخصه آخرون بما يلزمه تعليمه وتعين عليه

 

التنوير شرح الجامع الصغير (10/ 377)

(من كتم علمًا) من علم الشريعة مما يجب بذله للمحتاج إليه (عن أهله) الذين يبلغونه وينتفعون به

 

مرقاة المفاتيح شرح مشكاة المصابيح (1/ 303)

(من سئل عن علم علمه) : وهو علم يحتاج إليه السائل في أمر دينه (ثم كتمه) : بعدم الجواب أو بمنع الكتاب (ألجم) أي: أدخل في فمه لجام لأنه موضع خروج العلم والكلام. قال الطيبي: شبه ما يوضع في فيه من النار بلجام في فم الدابة (يوم القيامة بلجام من نار) : مكافأة له حيث ألجم نفسه بالسكوت، وشبه بالحيوان الذي سخر ومنع من قصده ما يريده، فإن العالم من شأنه أن يدعو إلى الحق. قال ابن حجر: ثم هنا استبعادية لأن تعلم العلم إنما يقصد لنشره ونفعه الناس، وبكتمه يزول ذلك الغرض الأكمل، فكان بعيدا ممن هو في صورة العلماء والحكماء. قال السيد: هذا في العلم اللازم التعليم كاستعلام كافر عن الإسلام ” ما هو؟ “، أو حديث عهد به عن تعليم صلاة حضر وقتها، وكالمستفتي في الحلال والحرام، فإنه يلزم في هذه الأمور الجواب لا نوافل العلوم غير الضرورية، وقيل: العلم هنا علم الشهادة

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: