Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Insurance Brokerage Company

Insurance Brokerage Company

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

Is it permissible to work as an accountant with an Insurance brokerage company?

I am living in Jeddah-Saudi Arabia, Recently I got a job offer from an Insurance brokerage company for the post of Accountant.  The Insurance brokerage company is a part of Big Group of companies involved in various types of business, Like (Construction, Real Estate, Oil & Gas, Trading, Civil, Electrical & Mechanical Engineering, and Hotel Industries, synergy etc. )

Regarding the job I am little bit confuse, Whether this job is halal for me as per shariah or not , so I visited  &  enquired with company’s financial manager the basis of revenue generation and work of the company. Here are some points .

  1. Company work as risk management consultant and Insurance broker for the group & outside.
  2. The total company revenue based on commission which they get from insurance companies.
  3. There is no any involvement in any type of interest ( as quoted by Financial Manager).
  4. All the directs & indirect expenses of the company paid through this commission based money.
  5. Insurance type involved in brokerage.

             (i)  Vehicles Insurance

             (ii) Health Insurance

             (iii)Company Assets Insurance

As everyone knows the insurance of Health & Vehicles is mandatory in Saudi Arabia, without making

Health insurance the government will not issue the resident or work permit. Likewise Car insurance also

Mandatory.

Please guide me in above said situation as per Islamic ruling.

JazakAllah hu khairan kaseer.

Regards

S.K.Rahman

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

We are unable to comment until we receive further information on the insurance systems of Jeddah.  

And Allah Ta’āla Knows Best

Ahmad Jafari

Student Darul Iftaa
Atlanta, GA, USA

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

 

استفدت من رسالة مفتي ابرار مرزا في تلخيص رسالة جواهر الفقه  

سبب قریب محرک للمعصیة– those actions that are directly related to the sin and are a means for the sin to some into existence in such a way that if the actions did not take place the sin would not have been committed. For example, using abusive language in regards to the idols that the disbelievers worship will result in the disbelievers reviling Allah Ta’ala. 

سبب قریب غیر محرک للمعصیت بل موصل الی المعصیة– those actions that are directly related to the sin, but are not a means for the sin to come into existence. For example, one sells grape juice to a person who will make wine out of it, but the person selling the grape juice does not make intention of wine being made out of it. (If intention of sin is there, it will be makrooh tahrimi). 

سبب بعید– those actions that are not related to the sin, but become a means for the sin to be committed at a later stage. For example, a person sells grapes to another person who will later make it into grape juice to make it wine from it. Such actions are permissible.

انشورنس (بیمہ) ہے کیا؟

اسلام اور جدید معیشت وتجارت 194- مکتبہ معارف القرآن 

بیمہ کا مفہوم یہ ہے کہ انسان کو مستقبل میں جو خطرات در پیش ہوتے ہیں کوئی انسان یا ادارہ ضمانت لیتا ہے کہ فلاں قسم کے خطرات کے مالی اثرات کی میں تلافی کردوں گا۔  

 

 (459/4) جواهر الفقه- مکتبہ دار العلوم کراچی

حقیقت کے لحاظ سے بیمہ اور بینک میں فرق نہیں ہے، حقیقت میں اگر فرق ہے تو اتنا کہ اس میں ربوا کے ساتھ “غرر” بھی پایا جاتا ہے۔ بیمہ کرانے والا کمپنی کو روپیہ قرض دیتا ہے اور کمپنی اس رقم سے سودی کاروبار یا تجارت وغیرہ کر کے نفع حاصل کرتی ہے۔ جس کا مقصد صرف یہ ہوتا ہے کہ لوگ اس منفعت کے لالچ میں زیادہ سے زیادہ بیمہ کرائیں، بینک بھی یہی کرتے ہیں، البتہ اس میں شرح سود مختلف حالات وشرائط کے اعتبار سے بدلتی رہتی ہے۔ بینک میں عموما ایسا نہیں ہوتا۔

 

 (439/5) فتاوی دار العلوم زکریا- زمزم پبلشر

فی زماننا انشورنس کا معاملہ جن بنیادوں پر استوار ہے ان کے تحت شرعی نقطہ نظر اور اصول وقواعد کی روشنی میں کسی بھی قسم کی املاک اور جائداد کو انشورنس کرانا جائز نہیں ہے۔ اور عدم جواز کا حکم دو ایسے محرمات کے پائے جانے کی وجہ سے ہے جن کی تحریم نصوص قطعیہ کتاب وسنت اور اجماع امت سے ثابت اور ظاہر وباہر ہے، چنانچہ وہ دو مفاسد ربا وقمار کا پایہ جانا ہے، جس کی بنا پر یہ معاملہ ناجائز ہے۔

 

بیمہ (انشورنس) درست نہیں الا کہ حکومت کی طرف سے لازم ہو۔

(25/7) احسن الفتاوی

جب کہ بیمہ طیب خاطر کی وجہ سے نہ ہو بلکہ حکومت کی طرف سے ہو تو اس صورت میں بیمہ لینا درست ہوگا، لیکن بسورت حادثہ جمع کردہ رقم سے زائد واجب التصدق ہے۔

 

(309/6) جامع الفتاوی- ادارہ تالیفات اشرفیہ

بیمہ کی جو موجودہ صورتیں رائج ہیں وہ شرعی نقطہ نظرسےصحیح نہیں بلکہ قمار اور جوا کی ترقی یافتہ شکلیں ہیں۔ اس لئے اپنے اختیار سے بیمہ کرانا جائز نہیں اور اگر قانونی مجبوری کی وجہ سے بیمہ کرانا پڑے تو اپنی ادا کردہ رقم سے زیادہ وصول کرنا درست نہیں چونکہ بیمہ کا کاروبار درست نہیں اس لئے بیمہ کمپنی میں ملازمت بھی صحیح نہیں۔ 

 

(312/6) جامع الفتاوی- ادارہ تالیفات اشرفیہ 

بیمہ سود وقمار کی ایک شکل ہے، اختیاری حالت میں کرانا ناجائز ہے، لازمی ہونے کی صورت میں قانونی طور سے جس قدر کم سے کم مقدار بیمہ کرانے کی گنجائش ہو اسی پر اکتفائ کیا جائے۔

 

 

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.