IslamQA.org Logo

Performing Salaah with lipstick or perfume

Answered according to Hanafi Fiqh by Muftionline.co.za

Q: Is it permissible for the female Muslim to be perfumed (be’d with alcohol or not) or to have lipstick while performing namaz and reciting quran?

A: Lipstick is generally non-porous. Hence, the wudhu will be invalid. Further, the ingredients of lipsticks are also doubtful. Many a times there are na-paak and impure substances in the making of this product. Hence, it is best to avoid this. If a woman is performing namaaz in the confines of her home at a place where there is no ghair-mahram (stranger), she may perform namaaz with perfume.

رقم 4354 – وعن عمران بن حصين أن نبي الله صلى الله عليه وسلم قال : ” لا أركب الأرجوان ولا ألبس المعصفر ولا ألبس القميص المكفف بالحرير ” وقال : ” ألا وطيب الرجال ريح لا لون له وطيب النساء لون لا ريح له ” . رواه أبو داود (مشكاة )

وفي مرقاة المفاتيح : وطيب النساء لون لا ريح له كالزعفران والخلوق ولا يجوز لهن الطيب بماله رائحة طيبة عند الخروج من بيوتهن ويجوز إذا لم يخرجن والحديث خبر بمعنى الأمر والمعنى ليكن طيب الرجال ريحا دون لون وطيب النساء لونا دون ريح وفي الفائق عن النخعي كانوا يكرهون المؤنث في الطيب ولا يرون بذكورته بأسا والمؤنث ما يتطيب به النساء من الزعفران والخلوق وماله ردع والذكورة طيب الرجال الذي ليس له ردع كالكافور والمسك والعود وغيرها والتاء في الذكورة لتأنيث الجمع مثلها في الحزونة والسهولة رواه أبو داود (مرقاة المفاتيح 8/160)

( ولا يمنع ) الطهارة ( ونيم ) أي خرء ذباب وبرغوث لم يصل الماء تحته ( وحناء ) ولو جرمه به يفتى

و قال الشامي في رد المحتار : قوله ( به يفتى ) صرح به في المنية عن الذخيرة في مسألة الحناء والطين والدرن معللا بالضرورة قال في شرحها ولأن الماء ينفذه لتخلله وعدم لزوجته وصلابته والمعتبر في جميع ذلك نفوذ الماء ووصوله إلى البدن لكن يرد عليه أن الواجب الغسل وهو إسالة الماء مع التقاطر كما مر في أركان الوضوء والظاهر أن هذه الأشياء تمنع الإسالة فالأظهر التعليل بالضرورة ولكن قد يقال أيضا إن الضرورة في درن الأنف أشد منها في الحناء والطين لندورهما بالنسبة إليه مع أنه تقدم أنه يجب غسل ما تحته فينبغي عدم الوجوب فيه أيضا تأمل (رد المحتار 1/154)

Answered by:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)

This answer was collected from MuftiOnline.co.za, where the questions have been answered by Mufti Zakaria Makada (Hafizahullah), who is currently a senior lecturer in the science of Hadith and Fiqh at Madrasah Ta’leemuddeen, Isipingo Beach, South Africa.

Find more answers indexed from: Muftionline.co.za
Read more answers with similar topics:
Search
Related QA

Pin It on Pinterest