Home » Hanafi Fiqh » IslamicPortal.co.uk » Camelidae and Bovinae for Qurbani

Camelidae and Bovinae for Qurbani

Answered as per Hanafi Fiqh by IslamicPortal.co.uk

Camelidae and Bovinae for Qurbani (Udhiyyah)

Question

(1) Are the following members of the sub-family Bovinae allowed for Qurbani? (a) Bison (b) Yak

(2) Are all the following members of the biological family Camelidae allowed for Qurbani?

(a) Genus Camelus (Dromedary/Arabian camels, Bactrian camels and wild Bactrian camels)

(b) Genus Lama (Alpacas, Guanacos, and llamas)

(c) Genus Vicugna (Vicuna)

بسم الله الرحمن الرحیم

Answer

(1) (a) Bison is not allowed for Qurbani because it is a wild animal according to our understanding. Jurists have clearly stated that a ‘wild cow’ cannot be used for Qurbani even if it is domesticated. Bison is sometimes referred to as Buffalo. However, scientifically and physically, both are different. Physically, Bison have large humps at their shoulders and bigger heads than buffalo. They also have beards, as well as thick coats which they shed in the spring and early summer.

(b) Wild yaks are not valid for Qurbani. Domestic yaks are valid for Qurbani similar to domestic cows and domestic buffaloes. Domestic yaks are different from wild yaks as outlined in the references below. However, sometimes wild yaks are domesticated, their Qurbani will not be valid.

It should also be noted that the Qurbani of a hybrid between a male wild yak and a female domestic cow or female domestic yak is valid, because jurisprudentially the nature of the animal is generally determined via the mother.

(2) From the Camelidae family, only domestic camels are valid for Qurbani. This includes the Dromedary (Arabian) camels as well as the domestic Bactrian camels.

In relation to the wild Bactrian camels, we have reservations regarding its validity for Qurbani because wild animals are not permitted for Qurbani and there is a view that it is a different species from the domestic Bactrian camels. The Wild Camels website states, “[Domestic Bactrian] Camels were domesticated 4,000 years ago, but the wild camels in the Gashun Gobi (Lop Nur) area, were a separate species and we believe avoided domestication.” Moreover, it appears that this species has always remained wild and has never become domestic.  Therefore, the Qurbani of wild Bactrian camels will not be valid even if they are currently domesticated. This is because they are wild in nature. However, the domestic Bactrian camels were, apparently, domesticated thousands of years ago and became domestic in nature. Therefore, their Qurbani is valid because they are not from the category of wild animals.  

Note: The above is related to the validity of Qurbani. Invalidity for Qurbani does not mean they are unlawful animals for consumption.   

قال محمد في الأصل (٥/٤١٠): قلت: أرأيت الرجل يضحي بالبقرة من بقر الوحش أو بظبي وحش أو حمار وحش؟ قال: لا يجزئ شيء من هذا في الأضحية ولا في غيرها. قلت: ولم؟ قال: لأن الوحش لا يضحى بها ولا تجزئ. قلت: أرأيت إن كان حمار وحش قد ألف أو ظبية هل تجزئ؟ قال: لا. قلت: أرأيت أتانا وحشية نتجت وهي قد ألفت هل يجزئ ولدها في الأضحية؟ قال: لا. قلت: ولم؟ قال: لأن الأم وحشية، ولأن الأم لا تجزئ، فكذلك لا يجزئ الولد. قلت: وكذلك لو كانت عنز من الظباء فولدت؟ قال: نعم. قلت: أرأيت إذا كان عند الرجل ثور وحش فأنزاه على بقرة أهلية فولدت هل يجزئ ولدها في الأضحية؟ قال: نعم يجزئ؛ لأن ولدها بمنزلة أمه، انتهى۔

وقال الكاساني في البدائع (٥/٦٩): أما جنسه فهو أن يكون من الأجناس الثلاثة: الغنم أو الإبل أو البقر، ويدخل في كل جنس نوعه والذكر والأنثى منه، والخصي والفحل، لانطلاق اسم الجنس على ذلك، والمعز نوع من الغنم والجاموس نوع من البقر، بدليل أنه يضم ذلك إلى الغنم والبقر في باب الزكاة، ولا يجوز في الأضاحي شيء من الوحش، لأن وجوبها عرف بالشرع، والشرع لم يرد بالإيجاب إلا في المستأنس، فإن كان متولدا من الوحشي والإنسي فالعبرة بالأم، فإن كانت أهلية يجوز وإلا فلا، حتى إن البقرة الأهلية إذا نزا عليها ثور وحشي فولدت ولدا فإنه يجوز أن يضحى به، وإن كانت البقرة وحشية والثور أهليا لم يجز، لأن الأصل في الولد الأم، لأنه ينفصل عن الأم، وهو حيوان متقوم تتعلق به الأحكام، وليس ينفصل من الأب إلا ماء مهين لا حظر له ولا يتعلق به حكم، ولهذا يتبع الولد الأم في الرق والحرية، إلا أنه يضاف إلى الأب في بني آدم تشريفا للولد وصيانة له عن الضياع، وإلا فالأصل أن يكون مضافا إلى الأم. وقيل: إذا نزا ظبي على شاة أهلية فإن ولدت شاة تجوز التضحية بها، وإن ولدت ظبيا لا تجوز، وقيل: إن ولدت الرمكة من حمار وحشي حمارا لا يؤكل، وإن ولدت فرسا فحكمه حكم الفرس. ثم قال الكاساني: وإن ضحى بظبية وحشية ألفت أو ببقرة وحشية ألفت لم يجز، لأنها وحشية في الأصل والجوهر، فلا يبطل حكم الأصل بعارض نادر، والله عز شأنه الموفق، انتهى. وحكاه في الهندية (٥/٢٩٧) مختصرا۔

وقال المرغيناني في الهداية (٤/٣٥٩): ويدخل في البقر الجاموس، لأنه من جنسه، والمولود بين الأهلي والوحشي يتبع الأم، انتهى۔

وقال قاضي خان في فتاويه (٣/٢٣٤): الأضحية تجوز من أربع من الحيوان: الضأن والمعز والبقر والإبل، ذكورها وإناثها، وكذلك الجاموس لأنه نوع من البقر الأهلي، وإن ندت الأهلية وتوحشت فرماها عن الأضحية جاز، ولا يجوز البقر الوحشي، والذي تولد من الأهلي والوحشي إن كانت الأم أهلية جاز، انتهى۔  

“Domestic yak are bovid animals in the family Bovidae. Yak belong to the genus Bos and species grunniens. They differ from the vulnerable population of wild yak, Bos mutus which currently exist in a small region above 14,000 feet in the Tibetan Plateau.”

“It has been generally thought that domestic yak evolved through breeding wild yak with Asiatic cattle breeds. This, however, is untrue. While it is common to breed yak with cattle to create hybrids, the species was most likely developed through humans domesticating wild yak millenia ago. The offspring of yak and cattle crosses in Tibet are called “dzo” for males and “dzomo” for females. These animals serve a very specific purpose in their native regions, but hybrids are not reintroduced into the yak population for breeding purpose.” (Source: http://firebirdfarms.com/why-yak)

وقال محمد في الأصل (٢/٨٢): قلت: أرأيت الرجل يكون له تسع وعشرون عجلا وبقرة مسنة أو جاموس هل عليه صدقة؟ قال: نعم۔

وقال محمد في كتاب الحجة (١/٤٨١): قال أبو حنيفة رضي الله عنه في الرجل يكون له الغنم والمعز والضأن والإبل البخت والعراب والبقر والجواميس: إن ذلك يجمع بعضه إلى بعض، فيجمع الغنم كلها على حدة، ويجمع البخت والعراب كلها على حدة، ويجمع الجواميس والبقر كلها على حدة، ثم يعرفها المصدق، فيأخذ من أوسطها الفريضة التي تجب عليه، فإن شاء أخذ ذلك من البخت دون العراب، وإن شاء أخذ ذلك من البقر دون الجواميس، وإن شاء أخذ ذلك من المعز دون الضأن، إن قل أحد الصنفين أو كثر فذلك سواء أخذ من أي الصنفين شاء لأنه شيء واحد، انتهى۔

وقال الكاساني في البدائع (٢/٣٣): وسواء كان النصاب من نوع واحد أو من نوعين كالضأن والمعز والبقر والجواميس والعراب والبخت أن المصدق يأخذ منها واحدة وسطا على التفسير الذي ذكرناه، انتهى۔

وقال القدوري في مختصره (ص ٥٢): والبخت والعراب سواء، انتهى. وقال المرغيناني في الهداية (١/٩٨): والبخت والعراب سواء في وجوب الزكاة لأن مطلق الاسم يتناولهما، انتهى. وقال الموصلى في المختار (١/١٠٥): (والإبل تتناول البخت والعراب) لأن الاسم ينتظمها لغة. قال: (والبقر يتناول الجواميس أيضا) لأنها نوع منها (والغنم: الضأن والمعز) لأن الشرع ورد باسم الغنم فيهما واللفظ ينتظمهما لغة، انتهى. وقال النسفي في الكنز (ص ٢٠٥): والبخت كالعراب۔

قال الفخر الزيلعي في التبيين (١/٢٦١): والبخت جمع بختي، وهو المتولد بين العربي والفالج، والفالج هو الجمل الضخم ذو السنامين يحمل من السند للفحلة، والبختي منسوب إلى بخت نصر، والعراب جمع عربي للبهائم، انتهى. وتبعه الحدادي في الجوهرة (١/١١٧) وقال: وقوله (أي القدوري) سواء يعني في وجوب الزكاة واعتبار الربا وجواز الأضحية، أما لو حلف لا يأكل لحم البخت لم يحنث بأكل لحم العراب لأن الأيمان محمولة على العرف والعادة، انتهى. وقال ابن عابدين في الأضحية من رد المحتار (٢/٢٨٠): وعلى هذا الحكم البخت والعراب والضأن والمعز، ابن ملك، انتهى۔

وفي الحديث: صنفان من أهل النار لم أرهما، قوم معهم سياط كأذناب البقر يضربون بها الناس، ونساء كاسيات عاريات مميلات مائلات، رءوسهن كأسنمة البخت المائلة، الحديث، رواه مسلم في اللباس والزينة (٢١٢٨) وأعاده بالسند نفسه في أبواب الجنة (قبل الحديث رقم ٢٨٥٧)، والمكررات قليلة في صحيح مسلم نبه عليه شيخنا في اليواقيت الغالية (٣/٣٤٢). قال ابن الجوزي في غريب الحديث (١/٥٧) وكشف المشكل (٤/٢٠٧): هي من الإبل السريعة السير الطويلة الأعناق، انتهى. وكذا قال ابن الأثير في النهاية (١/١٠١): البختية: الأنثى من الجمال البخت، والذكر بختي، وهي جمال طوال الأعناق، وتجمع على بخت وبخاتي، واللفظة معربة، انتهى. وقال القاضي عياض في المشارق (١/٧٩) وتبعه ابن قرقول في مطالع الأنوار (١/٤٥٣): قوله كأسنمة البُخت، هي إبل غلاظ ذات سنامين، انتهى كلام القاضي عياض.

وهي التي تسمى بالإنكليزية (Bactrian) كما هو ظاهر مما يلي:۔

“Bactrian camels have two humps rather than the single hump of their Arabian relatives.” (https://www.nationalgeographic.com/animals/mammals/b/bactrian-camel/)

Allah knows best

Yusuf Shabbir

21 Dhū al-Qaʿdah 1441 / 13 July 2020

Approved by: Mufti Shabbir Ahmed and Mufti Muhammad Tahir

This answer was collected from IslamicPortal.co.uk, which is a repository of Islamic Q&A, articles, books, and resources. Various schools write and oversee the answers, including Maulana Yusuf Shabbir, Mufti Shabbir Ahmed, and Mufti Muhammad Tahir. 

Read answers with similar topics: