IslamQA.org Logo

Single mother travels 60 miles for work

Answered according to Hanafi Fiqh by IslamicPortal.co.uk

Single mother travels 60 miles for work

Question

A single mother is required to travel to her workplace every day which is 60 miles away. She has tried to find a job closer to home, however, she has struggled thus far. She has no other avenues of income and would struggle a lot if she stopped working. It is also not possible for her to move closer to her workplace as she cannot afford the rent in the location of her workplace. In such a scenario, is it permissible for her to continue working and travel to her workplace?

بسم الله الرحمن الرحیم

Answer

She should continue working until she finds a suitable job closer to home. She should seek Allah’s forgiveness and also supplicate continuously. Whilst travelling she should take all necessary precautions for her safety.

عن ابن عمر رضي الله عنهما أن النبي صلى الله عليه وسلم قال: لا تسافر المرأة ثلاثة أيام إلا مع ذي محرم، رواه البخاري (١٠٨٦). قال ابن أمير حاج في التقرير والتحبير (٣/٢٦٤) وابن نجيم في الأشباه والنظائر (ص ٧٣): الضرورات تبيح المحظورات. وقال ابن نجيم: ما أبيح للضرورة يقدر بقدرها، انتهى۔

وهنا أمر آخر ذكرته في بعض أجوبتي. الظاهر من كلام محمد بن الحسن الشيباني في الحجة (١/١٦٦) أن مسافة ثلاثة أيام ولياليها هي أكثر من أربعة برد أي ٤٨ ميلا هاشميا، لأنه قال: فلأن يتم الرجل فيما لا يجب عليه أحب إلينا من أن يقصر فيما يجب فيه التمام، انتهى. فظهر أنها لا تكون أقل من ٤٨ ميلا هاشميا، بل ولا مساويا، ولذلك المرجح عند الحنفية هو ١٨ فرسخا أي ٥٤ ميلا شرعيا، قال ابن عابدين (٢/١٢٣): ثم اختلفوا فقيل: واحد وعشرون، وقيل: ثمانية عشر، وقيل: خمسة عشر والفتوى على الثاني لأنه الأوسط، انتهى. وهو ٦١.٣٦ ميلا إنكليزيا كما في أحسن الفتاوى (٤/٩٥). ولو سلمنا أن القول الراجح هو الثالث لا سيما للعمل الرائج عليه، فلا مانع من الفتوى على القول المرجوح عند الضرورة، والله أعلم۔

Allah knows best

Yusuf Shabbir

23 Ṣafar 1441 / 22 October 2019

Approved by: Mufti Shabbir Ahmad and Mufti Muhammad Tahir

This answer was collected from IslamicPortal.co.uk, which is a repository of Islamic Q&A, articles, books, and resources. Various schools write and oversee the answers, including Maulana Yusuf Shabbir, Mufti Shabbir Ahmed, and Mufti Muhammad Tahir. 

Find more answers indexed from: IslamicPortal.co.uk
Read more answers with similar topics:
Search
Related QA

Pin It on Pinterest