Home » Hanafi Fiqh » IslamicPortal.co.uk » Sweet bread for ill person

Sweet bread for ill person

Answered as per Hanafi Fiqh by IslamicPortal.co.uk

Sweet bread for ill person

Question

What is the authenticity of the following narration: ‘The Prophet (peace and blessings upon him) visited an ill person and asked “Do you long for anything? Do you long for sweet bread (Kaʿk)?” The man replied, “Yes.” So, they sent someone to bring some sweet bread for him’ (Ibn Mājah)?

بسم الله الرحمن الرحیم

Answer

The isnad (chain) of this ḥadīth is weak. Nevertheless, the general message of the narration is correct in that an ill person should be given the food of his choice so long as it is not something harmful to his health. It is better to give an ill person food that he likes instead of food that he dislikes even though the latter may be regarded more beneficial for him, because the former will be consumed wholeheartedly and this will result in easier digestion and serve to be more useful.

قال ابن ماجه في السنن (٣٤٤٠): باب المريض يشتهي الشيء. حدثنا الحسن بن علي الخلال قال: حدثنا صفوان بن هبيرة قال: حدثنا أبو مكين عن عكرمة عن ابن عباس أن النبي صلى الله عليه وسلم عاد رجلا، فقال له: ما تشتهي؟ فقال: أشتهي خبز بر، فقال النبي صلى الله عليه وسلم: من كان عنده خبز بر فليبعث إلى أخيه. ثم قال النبي صلى الله عليه وسلم: إذا اشتهى مريض أحدكم شيئا فليطعمه. قال البوصيري في الزوائد (٤/٥١): هذا إسناد حسن، صفوان مختلف فيه، انتهى. وفيه نظر. فقد رواه العقيلي في الضعفاء الكبير (٢/٢١٢) في ترجمة صفوان بن هبيرة وقال: لا يتابع على حديثه ولا يعرف إلا به. وكذا قال (٤/٣٠٥) في ترجم نوح بن ربيعة أبي مكين. وقال الذهبي في الميزان (٢/٣١٦) وأبو حاتم كما في العلل لابنه (٦/٢٤١): خبر منكر، انتهى۔

وقال ابن ماجه: حدثنا سفيان بن وكيع قال: حدثنا أبو يحيى الحماني عن الأعمش عن يزيد الرقاشي عن أنس بن مالك قال: دخل النبي صلى الله عليه وسلم على مريض يعوده قال: أتشتهي شيئا؟ قال: أشتهي كعكا؟ قال: نعم، فطلبوا له، انتهى. قال البوصيري في الزوائد (٤/٥١): هذا إسناد ضعيف لضعف يزيد، انتهى. وقال السندي: كعك خبز معلوم فارسي معرب، انتهى۔

قال ابن القيم في زاد المعاد (٤/٩٨): في هذا الحديث سر طبي لطيف، فإن المريض إذا تناول ما يشتهيه عن جوع صادق طبيعي، وكان فيه ضرر ما، كان أنفع وأقل ضررا مما لا يشتهيه، وإن كان نافعا في نفسه، فإن صدق شهوته ومحبة الطبيعة يدفع ضرره، وبغض الطبيعة وكراهتها للنافع قد يجلب لها منه ضررا. وبالجملة فاللذيذ المشتهى تقبل الطبيعة عليه بعناية فتهضمه على أحمد الوجوه، سيما عند انبعاث النفس إليه بصدق الشهوة وصحة القوة، انتهى۔

Allah knows best

Yusuf Shabbir

27 Muḥarram 1441 / 27 September 2019

Approved by: Mufti Shabbir Ahmad and Mufti Muhammad Tahir

This answer was collected from IslamicPortal.co.uk, which is a repository of Islamic Q&A, articles, books, and resources. Various schools write and oversee the answers, including Maulana Yusuf Shabbir, Mufti Shabbir Ahmed, and Mufti Muhammad Tahir. 

Read answers with similar topics: