1

Abud Darda’s (radiyallahu ‘anhu) advice regarding hating the sin and not the sinner

Answered according to Hanafi Fiqh by HadithAnswers.com
Prev Question
Next Question

Question

What is the authenticity of this narration?

عن أبي قلابة، أن أبا الدرداء مر على رجل قد أصاب ذنبا، فكانوا يسبونه، فقال: أرأيتم لو وجدتموه في قليب ألم تكونوا مستخرجيه؟ قالوا: بلى، قال: فلا تسبوا أخاكم واحمدوا الله الذي عافاكم ، قالوا: أفلا تبغضه؟ قال: إنما أبغض عمله، فإذا تركه فهو أخي

 

Answer

This statement of Sayyiduna Abud Darda (radiyallahu ‘anhu) is recorded in Musannaf ‘Abdur Razzaq and Shu’abul Iman.

(Musannaf ‘Abdur Razzaq: 20267, Shu’abul Iman: 6264)

 

The narrators are reliable.

 

Translation

Abu Qilabah (rahimahullah) narrates that Abud Darda (radiyallahu ‘anhu) once passed by a man who had committed a sin and the people were cursing him. So he said: “Tell me, if you were you to find him in a deep well wouldn’t you bring him out?” When they replied in the affirmative, he said: ‘Then do not curse your brother and praise Allah who protected you [from this sin].’ They asked, ‘Don’t you hate him?’ He replied: ‘I only hate his wrong doing, but when he abandons it then he is my brother.’”

 

And Allah Ta’ala Knows best.

 

Answered by: Moulana Suhail Motala

 

Approved by: Moulana Muhammad Abasoomar

__________

التخريج من المصادر العربية

مصنف عبد الرزاق (٢٠٢٦٧) : أخبرنا معمر، عن أيوب، عن أبي قلابة، أن أبا الدرداء مر على رجل قد أصاب ذنبا، فكانوا يسبونه، فقال: أرأيتم لو وجدتموه في قليب، ألم تكونوا مستخرجيه؟ قالوا: بلى، قال: فلا تسبوا أخاكم، واحمدوا الله الذي عافاكم، قالوا: أفلا تبغضه؟ قال: إنما أبغض عمله، فإذا تركه فهو أخي، قال: وقال أبو الدرداء: ادع الله في يوم سرائك، لعله أن يستجيب في يوم ضرائك.

شعب الإيمان (٦٢٦٤) : أخبرنا أبو الحسين بن بشران، أنا إسماعيل بن محمد الصفار، نا أحمد بن منصور، نا عبد الرزاق، أنا معمر، عن أيوب، عن أبي قلابة، أن أبا الدرداء مر على رجل قد أصاب ذنبا وكانوا يسبونه، فقال: «أرأيتم لو وجدتموه في قليب ألم تكونوا تستخرجونه؟» قالوا: بلى. قال: «فلا تسبوا أخاكم، واحمدوا الله الذي عافاكم»، قالوا: أفلا نبغضه؟ قال: «إنما أبغض عمله فإذا ترك فهو أخي».

This answer was collected from HadithAnswers.com. The answers were either answered or checked by Moulana Haroon Abasoomar (rahimahullah) who was a Shaykhul Hadith in South Africa, or by his son, Moulana Muhammad Abasoomer (hafizahullah), who is a Hadith specialist. 

Sidebar