Home » Hanafi Fiqh » Fatwaa.com » Prayer Times in UK

Prayer Times in UK

Answered as per Hanafi Fiqh by Fatwaa.com

السلام عليكم

Muslims in UK (and elsewhere) have a serious issue with prayer timetables and unfortunately many in the Ummah only realise this during Ramadhan.

Our Ulama have given two different legal opinions:

1) Subh-Sadiq (true dawn) occurs at 18 degrees
2) Subh-Sadiq (true dawn) occurs at 15 degrees

Many Masajid don’t have a clue on how to calculate prayer times OR use faulty sites or programs OR input incorrect data OR simpy rig times (and this is true!) thus resulting in different Subh-Sadiq (true dawn) for Masjids within half a mile of each other.

Q) What’s the laymen responsibility in this matter who are not well versed in Fiqh or Astro-Physics and cannot truly grasp the finer details of twilight in UK and high latitude countries? Can they simply rely on their local Masjid timetable and would their Fast be correct although the Masjid or the Islamic organisation has made a mistake?

Q) In the last few weeks I have discussed the matter with a number of people (men and women) who I wouldn’t normally classify as laymen i.e. those who are studying at Darul-ulooms or Professionals etc and it has become clear that many of them have problems grasping the finer details of the issue? Can they
simply rely on their local Masjid timetable and would their Fast be correct although the Masjid or the Islamic organisation has made a mistake?

Q) Those who do understand the issues are restricted by the actions of their local Masjid i.e. Jamaat times and it is particularly a matter of concern for Esha as majority of Deobandi Masajid pray Esha very early (i.e. before 18, 15 or even 12 degrees) and we know that Esha hasn’t even commenced according to the opinion of Sahibain(RA). Shaykh Abu Yusuf Riyadh ul Haq (HA) is of the opinion that Esha can be prayed in Maghrib time

BUT Shaykh (Mufti) Rafi Usmani (HA) disagrees with him.

http://www.sunniforum.com/forum/showthr … post479831

You are welcome to listen to the Saheeh Bukhari Lesson of Shaykh Abu Yusuf Riyadh ul Haq (HA) where he gives his opinion and the relevant scans of Shaykh
(Mufti) Rafi Usmani (HA) are also included in the thread.

What should be done in this scenario?

a) Pray Esha with Jamaat although the time is incorrect?

b) Abandon Esha Jamaat but pray Salah in the correct time?

Answer

Wa’alaykum as Salām wa raḥmatullāhi wa barakātuhu,

1) The layman should place his conviction on a scholar on who he has full trust. By following a scholar, the layman is absolved from his responsibility. If the timetables are prepared by responsible scholars and there is an error, the layman will not be responsible for the error.

2) They too can follow timetables drawn by responsible and more knowledgeable ‘Ulamā.

3) Again, on this view the layman should see on whom he has more conviction and trust: Ḥadhrat Mufti Riyādh al-Haq Ṣāḥib or Ḥadhrat Mufti Rafi’ Ṣāhib. If his heart is more inclined to the former, he should perform Īshā in Maghrib time. And if he has more conviction on Ḥadhrat Mufti Rafi’ Ṣāhib, then if there
are others who also hold this view, then they should perform jamā’ah in the correct them. Otherwise, he can perfrom ṣalāh alone in the correct time.


وكذلك الرجل إذا لم يكن فقيها فاستفتى فقيها فأفتاه بحلال أو حرام ولو لم يكن عزم على ذلك حتى أفتاه فقيه آخر بخلافه فأخذ بقوله وأمضاه في منكوحته لم يجز له أن يترك ما أمضاه فيه ويرجع إلى ما أفتاه به الأول لأن العمل بما أمضى واجب لا يجوز نقضه مجتهدا كان أو مقلدا لأن المقلد متعبد بالتقليد كما أن المجتهدمتعبد بالاجتهاد ثم لم يجز للمجتهد نقض ما أمضاه فكذا لا يجوز ذلك للمقلد (بدائع الصنائع – 7 / 6


وفي نوادر داود بن رشيد عن محمد رحمه الله تعالى في رجل ليس بفقيه ابتلي بنازلة في امرأة فسأل عنها فقيها فأفتاه بأمر من تحريم أو تحليل فعزم عليه وأمضاه ثمأفتاه ذلك الفقيه بعينه أو غيره من الفقهاء في امرأة أخرى له في عين تلك النازلة بخلاف ذلك فأخذ به وعزم عليه وسعه الأمران جميعا ولو كان هذا الرجل سأل بعضالفقهاء عن نازلة فأفتاه بحلال أو بحرام فلم يعزم على ذلك في زوجته حتى سأل فقيها آخر فأفتى بخلاف ما أفتى به الأول فأمضاه على زوجته وترك فتوى الأول وسعهذلك ولو كان أمضى قول الأول في زوجته وعزم عليه فيما بينه وبين امرأته ثم أفتاه فقيه آخر بخلاف ذلك لا يسعه أن يدع ما عزم عليه ويأخذ بفتوى الآخر قال محمدرحمه الله تعالى وهذا كله قول أبي حنيفة وأبي يوسف رحمهما الله تعالى وقولنا وفي القدوري إذا لم يكن الرجل المبتلى بالحادثة فقيها واستفتى إنسانا وأفتاهبحلال أو بحرام فإن لم يعزم على ذلك حتى أفتاه غيره بخلافه فأخذ بقول الثاني وأمضاه في منكوحته لم يجز له أن يترك ما أمضاه فيه ويرجع إلى ما أفتاه به الأولكذا في الذخيرة إذا حلف الرجل بطلاق كل امرأة ويستفتي فقيها عدلا من أهل الفتوى وأفتاه ببطلان اليمين وسع اتباع فتواه وإمساك المرأة وفي النوازل إذا استفتى فقيها فأفتاه ببطلان اليمين فتزوج امرأة أخرى ثم استفتى فقيها آخر فأفتى بصحة اليمين يفارق الأخرى ويمسك الأولى عاملا بقولهما كذا في التتارخانية (الفتاوىالهندية – 3 / 355)

And Allaah Ta’aala knows best
Wassalaam,
Ismail Moosa (Mufti)
Iftaa Department,
Euro-Sunni & Islamic Research and Welfare Academy

This answer was collected from Fatwaa.com which is an excellent Q&A site managed by Mufti Ismail Moosa from South Africa. .

Read answers with similar topics: