Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Nikah through text message

Nikah through text message

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

A nikah on text messages is valid or not if:
1) there are witnesses?
2) there are no witnesses?

Also after doing text nikkah, informing it to a friend on text message or by speaking face to face, does it count in witness and hence does it make the nikah valid?

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

Sister in Islam,

For every deed in the Shariah, there is an inner and outer dimension. Both are important and complement one another. As such, the institution of nikah also has these dimensions. The conditions of proposal, acceptance, witnesses, etc. make up the outer dimension of nikah. If these conditions are fulfilled, the nikah will be valid. However, the mere observance of these conditions does not necessarily mean that the objectives and underlying benefits of nikah will be reaped. In other words, there are also other aspects of nikah which should be considered and observed before proceeding with the actual institution. For example, the khutbah (sermon), the acceptance and pleasure of both the families, etc.

Marriage through text messages trivializes the sacred institution of nikah. It also bears the potential of abuse, and reducing nikah to a mere technical issue.

Nevertheless, nikah by text message is valid if the man or woman sends a proposal (for example, I marry you) and the other reads the message audibly and accepts it (audibly) in the presence of at least two male witnesses or one male witness and two female witnesses.[1] If the message is not read audibly, or the acceptance is not audible, the nikah will not be valid. Similarly, the physical presence of the witnesses at the time of acceptance is a must (in this particular situation). 

Informing a friend by text or in person after sending a proposal by text is not sufficient.

In any case, marriage through text messaging, etc. is improper and against the importance nikah deserves.

And Allah Ta’āla Knows Best

Hisham Dawood

Student Darul Iftaa
Chicago, USA 

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.


[1]

 وصورته أن يكتب إليها يخطبها فإذا بلغها الكتاب أحضرت الشهود وقرأته عليهم وقالت زوجت نفسي منه أو تقول إن فلانا كتب إلي يخطبني فاشهدوا أني زوجت نفسي منه. أما لو لم تقل بحجرتهم سوى زوجت نفسي من فلان لا ينعقد لأن سماع الشطرين شرط صحة النكاح، وبإسماعهم الكتاب أو التعبير عنه منها قد سمعوا الشطرين بخلاف ما إذا انتفيا (الشامي ج-٣ ص-١٢)

 ولو أرسل إليها رسولا أو كتب إليها بذلك كتاب فقبلت بحضرة شاهدين سمعا كلام الرسول وقرائة الكتاب جاز لاتحاد المجلس من حيث المعنى وإن لم يسمعا كلام الرسول وقرائة الكتاب لا يجوز عندهما وعند أبي يوسف رحمه الله تعالى يجوز هكذا في البدائع وإذا بلغها الكتاب وقرأئته ولم تزوج نفسها منه في ذلك المجلس وإنما زوجت نفسها منه في مجلس آخر بين يدي الشهود وقد سمع الشهود كلمها وما في الكتاب يجوز النكاح كذا في الخلاصة ولو قالت إن فلانا كتب إلي يخطبني فاشهدوا أني قد زوجت نفسي منه صح النكاح لأن الشهود سمعوا كلامها بإيجاب العقد وسمعوا كلام الخاطب بإسماعها إياهم هكذا في الذخيرة (الهندية ج-١ ص-٢٦٩، رشيدية)

(فتاوى محمودية ج-١٠ ص-٦٧٦، فاروقية)

(فتاوى دار العلوم زكريا ج-٣ ص-٥٥٨، زمزم)

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: