Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Hilf ala ma’siyat

Hilf ala ma’siyat

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

One of my friends recently said that according to the hanafi mazhab, a person who does Hilf ala ma’siyat (qasam upon a sin) becomes a hanith straight away.

Is this true?

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

According to the Ĥanafī Madhhab, a person does not become ĥānith (one who broke his oath) immediately by ĥilf ‘alā ma‘ŝiyah (oath upon a sin). Rather, ĥilf ‘alā ma‘ŝiyah is of two types:[1]

  1. Fi‘lu ma‘ŝiyah (perpetrating a sin)- This is further divided into two types; the ruling of each differs[2]:
  • Muwaqqat (confined to a certain time) eg. “I swear by Allah I will kill so and so tomorrow.”
    • Ø It is obviously impermissible to act upon the dictates of this oath.
    • Ø After the appointed time elapses, kaffārah (penalty for breaking an oath) will be binding.
    • Ø Kaffārah will also be binding if the one who he swore to kill dies first.
    • Ø If the ĥālif (one who takes an oath) acts upon the dictates of this oath he will be sinful and responsible for his action. However, he will not be ĥānith (one who breaks his oath).
    • Mutlaq (not confined to a certain time) eg. “I swear by Allah I will kill so and so.”
      • Ø It is impermissible to act upon the dictates of this oath.
      • Ø The ĥālif will only become ĥānith in the last moments of his life if he does not fulfill the oath.
      • Ø The ĥālif will bequest for the kaffārah to be fulfilled.
      • Ø Kaffārah will also be binding if the one who he swore to kill dies first.
      • Ø If the ĥālif acts upon the dictates of this oath he will be sinful and responsible for his action. However, he will not be ĥānith.
  1. Tarkul Fard (neglecting an obligation) eg. “I swear by Allah I will not perform Zuhr Ŝalāh.”
  • Ø It is impermissible to act upon the dictates of this oath.
  • Ø The ĥālif will fulfill the kaffārah if he performs Zuhr Ŝalāh.

N.B. The kaffārah of breaking an oath is feeding ten poor people two meals, or clothing ten poor people, or freeing a slave (inapplicable). If one is unable to do the above (due to not having finance, etc.), he may fast for three days.[3]

And Allah Ta’āla Knows Best

Hisham Dawood

Student, Darul Iftaa
Chicago, USA

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

www.daruliftaa.net


[1]

  أَنَّ الْمَحْلُوفَ عَلَيْهِ أَنْوَاعٌ: فِعْلُ مَعْصِيَةٍ، أَوْ تَرْكُ فَرْضٍ فَالْحِنْثُ وَاجِبٌ وَهُوَ الْمُرَادُ بِقَوْلِهِ يَنْبَغِي أَنْ يَحْنَثَ أَيْ يَجِبُ عَلَيْهِ الْحِنْثُ لِحَدِيثِ الْبُخَارِيِّ عَنْ عَائِشَةَ عَنْ النَّبِيِّ – صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ – «مَنْ نَذَرَ أَنْ يُطِيعَ اللَّهَ فَلْيُطِعْهُ وَمَنْ نَذَرَ أَنْ يَعْصِيَ اللَّهَ فَلَا يَعْصِهِ» .وَحَدِيثِ الْبُخَارِيِّ أَيْضًا وَإِذَا حَلَفْتَ عَلَى يَمِينٍ فَرَأَيْتَ غَيْرَهَا خَيْرًا مِنْهَا فَأْتِ الَّذِي هُوَ خَيْرٌ وَكَفِّرْ عَنْ يَمِينِكَ…وَأَطْلَقَ فِي الْمَعْصِيَةِ فَشَمِلَ النَّفْيَ وَالْإِثْبَاتَ فَالْأَوَّلُ مِثْلُ أَنْ لَا يُصَلِّيَ، أَوْ لَا يُكَلِّمَ أَبَاهُ فَيَجِبَ الْحِنْثُ بِالصَّلَاةِ وَكَلَامِ الْأَبِ، وَالثَّانِي نَحْوُ لَيَقْتُلَنَّ فُلَانًا كَمَا فِي الْهِدَايَةِ وَلَا بُدَّ أَنْ تَكُونَ الْيَمِينُ مُوَقَّتَةً بِوَقْتٍ كَالْيَوْمِ وَغَدًا لِأَنَّهَا لَوْ كَانَتْ مُطْلَقَةً لَمْ يُتَصَوَّرْ الْحِنْثُ بِاخْتِيَارِهِ لِأَنَّهُ لَا يَحْنَثُ إلَّا فِي آخِرِ جُزْءٍ مِنْ أَجْزَاءِ حَيَاتِهِ فَيُوصِي بِالْكَفَّارَةِ حِينَئِذٍ إذَا هَلَكَ الْحَالِفُ وَيُكَفِّرُ عَنْ يَمِينِهِ إذَا هَلَكَ الْمَحْلُوفُ عَلَيْهِ كَذَا فِي غَايَةِ الْبَيَانِ (البحر الرائق ج-٤ ص-٢٩١، سيعد)

و من حلف على فعل معصية نفيا كلا يصلي الصهر أو لا يكلم أباه أو إثباتا نحو ليشربن الخمر اليوم ينبغي أي: يحب أن يحنث و يكفر لأنه أهون الأمرين و ارتكابه واجب إذا لم يكن بد من ارتكاب أحدهما و ظاهر أن وجوب الحنث لا يتأتى إلا في اليمين المؤقتة لأنه في المطلقة لم يحث إلا في آخر جزء من أجزاء حياته فيوصي بالكفارة إذا هلك الحالف و يكفر إذا هلك المحلوف عليه (النهر الفقائق ج-٣ ص-٥٩، قديمي)

[2]

 قوله و لا بد أن تكون اليمين مؤقتة بوقت الخ هذا كاص بالثاني أعني الإثبات أما النفي مثل لا يصلي فيتصور الحنث قبل موته بأن يصلي

[3]

 البحر الرائق ج-٤ ص-٢٨٩، سعيد

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: