Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » If such and such happens I will pray Tahajjud, but I didn’t pray

If such and such happens I will pray Tahajjud, but I didn’t pray

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

Assamualailum 

I recently made an oath as such: if such and such happens I will wake up for tahajjud tomorrow. The even did occur, and although I had the intention wake up for tahajjud and set and alarm, I missed tahajjud. I also cannot remember if I verbally made the path or in my mind. What should I do? 

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

In principle, an oath is binding only if one verbalizes the oath. You should apply your mind and make an honest determination whether you verbalized the oath or not. If you did verbalize the oath, then that oath will be regarded as Nazr.[i]

The rule of Nazr is you vow to do something if a certain event occurs, and if such event does occur, it will be binding on you to fulfil that vow.

In your case, if you verbalized the Nazr, it is binding upon you to pray Tahajjud.

 

 And Allah Ta’āla Knows Best.

Hasan Ahmed Razzak

Student – Darul Iftaa

Paterson, New Jersey, USA

Checked and Approved by,

Mufti Ebrahim Desai.

 


[i]

درر الحكام شرح غرر الأحكام الملا خسرو- دار إحياء الكتب العربية – ج=1 ص=212

أقول والنذر لا يكون إلا باللسان، ولو نذر بقلبه لا يلزمه بخلاف النية؛ لأن النذر عمل اللسان والنية المشروعة انبعاث القلب على شأن أن يكون لله تعالى كذا في البزازية

 

رد المحتار على الدر المختار لإبن عابدين – دار الفكر – ج=2 ص=433

قال في شرح الملتقى والنذر عمل اللسان

 

فتاوى محمودية لمحمود حسن صاحب – مكتبة محمودية – ج=20 ص= 213

نذر کے لے صیغہ التزام ضروری ہے نیت مذکورہ اور الفاظ مذکورہ سے لزوم نہی ہو تا

 

المحيط البرهاني لبرهان الدين – إدارة القرآن- ج=6 ص=351

وسواء كان النذر مطلقا أو مقيدا أو معلقا بشرط بأن قال إن فعلت كذا فعلي لله حج أو عمرة أو صوم أو صلاة أو ما أشبهذلك من الطاعات حتى لو فعل ذلك يلزمه الذي جعله على نفسه ولم يجز عنه كفارة وهذا قول أصحابنا رضي الله عنهم

 

رد المحتار على الدر المختار لإبن عابدين – دار الفكر- ج=3 ص=735

من نذر وسمى فعليه الوفاء بما سمى» (كصوم وصلاة وصدقة) ووقف (واعتكاف) وإعتاق رقبة وحج ولو ماشيا فإنها عبادات مقصودة، ومن جنسها واجب لوجوب العتق في الكفارة والمشي للحج على القادر من أهل مكة

 

 

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: