Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Does Kissing your wife in the mouth break your fast. If so, is there Kaffarah?

Does Kissing your wife in the mouth break your fast. If so, is there Kaffarah?

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

Does Kissing your wife in the mouth (French kiss) break your fast. If so, is there Kaffarah?

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

It is permissible to kiss ones’ wife in the state of fasting on condition that one is certain it will not lead to anything that breaks the fast such as ejaculation or intercourse.[i]  

Kissing ones wife in such a way that saliva is exchanged would nullify the fast and necessitate Qadha and Kaffarah. However, if saliva was not exchanged during kissing ones wife, then such a kiss will not nullify the fast.[ii] 

And Allah Ta’āla Knows Best

Ridhwan Ur Rahman

Student Darul Iftaa
Cardiff, Wales, UK 

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai


[i]

 (و) كره (قبلة) ومس ومعانقة ومباشرة فاحشة (إن لم يأمن) المفسد وإن أمن لا بأس.

 (قوله وكره قبلة إلخ) جزم في السراج بأن القبلة الفاحشة بأن يمضغ شفتيها تكره على الإطلاق أي سواء أمن أو لا قال في النهر: والمعانقة على التفصيل في المشهور وكذا المباشرة الفاحشة في ظاهر الرواية وعن محمد كراهتها مطلقا وهو رواية الحسن قيل وهو الصحيح. اهـ. واختار الكراهة في الفتح وجزم بها في الولوالجية بلا ذكر خلاف وهي أن يعانقها وهما متجردان ويمس فرجه فرجها بل قال في الذخيرة إن هذا مكروه بلا خلاف؛ لأنه يفضي إلى الجماع غالبا. اهـ. وبه علم أن رواية محمد بيان لكون ما في ظاهر الرواية من كراهة المباشرة ليس على إطلاقه، بل هو محمول على غير الفاحشة ولذا قال في الهداية والمباشرة مثل التقبيل في ظاهر الرواية، وعن محمد أنه كره المباشرة الفاحشة اهـ وبه ظهر أن ما مر عن النهر من إجراء الخلاف في الفاحشة ليس مما ينبغي، ثم رأيت في التتارخانية عن المحيط: التصريح بما ذكرته من التوفيق بين الروايتين وأنه لا فرق بينهما ولله الحمد

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (2/ 417)

[ii]

فتاوى دار العلوم زكريا 3/307

فتاوى محمودية 10/171

و” منه “ابتلاع بزاق زوجته أو” بزاق “صديقه” لأنه يتلذذ به “لا” تلزمه الكفارة ببزاق “غيرهما

قوله: “لأنه يتلذذ به” أي وتنقضي به الشهوة

 حاشية الطحطاوي على مراقي الفلاح شرح نور الإيضاح (ص: 667) 

 

ولا بأس للصاءم ان يقبل ويباشر اذا امن على نفسه ما سوى ذلك، ويكره ان لم يأمن

الفتاوى التاترخانية 3/399

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: