Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Is it permissible to consume prawns that have not yet been deveined?

Is it permissible to consume prawns that have not yet been deveined?

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

My question pertains to permissibility of eating prawns or shrimps. I know that it is halal in some schools and haram in others depending upon whether prawns are considered fish or not. My question is that in the schools that consider eating prawns halal, is it permissible to eat prawns that have not been deveined?

Prawns have 2 visible veins in their body, 1 running along the back and one along its belly. The one one al9ng the back is actually its digestive tract and is filled with partially digested food as well as feaces. The digestive tract can be removed (deveining) before cooking. However  if we eat a prawn in which the digestive tract has not been removed we would be consuming its feaces along with the flesh. Feaces is generally considered impure and haram. Would this also apply to prawn feaces? If so, then would it be permissible to eat a prawn whose digestive tract has not been removed before cooking?

Jazakallah for your advice.

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

The impurities in the digestive tract of a fish have to be removed in order for the fish to become permissible to consume. This is more essential in small fishes where generally the digestive tract is not cleaned. Accordingly, the same ruling will apply to prawns if consumed based on the opinion of those ‘Ulamā who regard prawns as a fish. Therefore, it will be necessary to remove the digestive tract (a dark dorsal vein) before consuming. [1]

And Allah Ta’āla Knows Best

AbdulMannan Nizami

Student Darul Iftaa
Chicago, IL, USA
 

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

www.daruliftaa.net


[1]  وفي ” الذخيرة “: لو وجد سمكة في بطن طائفة يؤكل، وإن كانت الطافية لا تؤكل. ولو وجد في حوصلة طائر يؤكل وعند الشافعي – رَحِمَهُ اللَّهُ – لا يؤكل لأنه كالرجيع، ورجيع الطائر عنده نجس. قلنا: إنما يصير رجيعا إذا تغير. وفي السمك الصغار التي تقلى من غير أن يشق جوفها، قال أصحابنا: لا يحل أكله لأن رجيعته نجس. وعندنا وسائر أجزائه تحل

[البناية، كتاب الذبائح، السمك اذا مات بآفة، ج١١، ص٦١٥، دار الكتب العلمية]

قُلْت: وَفِي مِعْرَاجِ الدِّرَايَةِ: لَوْ وُجِدَتْ سَمَكَةٌ فِي حَوْصَلَةِ الطَّائِرِ تُؤْكَلُ. وَعِنْدَ الشَّافِعِيِّ لَا تُؤْكَلُ لِأَنَّهُ كَالرَّجِيعِ وَرَجِيعُ الطَّائِرِ عِنْدَهُ نَجِسٌ، وَقُلْنَا إنَّمَا يُعْتَبَرُ رَجِيعًا إذَا تَغَيَّرَ. وَفِي السَّمَكِ الصِّغَارِ الَّتِي تُقْلَى مِنْ غَيْرِ أَنْ يُشَقَّ جَوْفُهُ، فَقَالَ أَصْحَابُهُ لَا يَحِلُّ أَكْلُهُ لِأَنَّ رَجِيعَهُ نَجِسٌ، وَعِنْدَ سَائِرِ الْأَئِمَّةِ يَحِلُّ

[رد المحتار، كتاب الذبائح، ج٦، ص٣٠٩، سعيد]

السمك الصغار كلها مكروهة كراهة التحريم هو الأصح

[جواهر الأخلاطي، كتاب الذبائح، ص٢٢٩/٢٨٧، مخطوط]

اس پر بندہ کو مدت سے اشکال تھا کہ مچھلی کا رجیع کیونکر حلال قرار دیا گیا؟ جواہر الاخلاطی کی نص کراہت تحریمہ سے اطمینان ہوا۔

حرمت سمک صغار کی علت یہ ہے کہ  آلاءش صاف کیٗ بغیر کھایٗ جاتی ہے اس  سے مراد متعین ہے گیٗ۔

[احسن الفتاوي، كتاب الصيد و الذبائح، ج٧، ص٣٨٩، سعيد]

سوال: و مچلی آلاءش بغیر دور کےٗ ہوے اس کے معدہ سمیت خشک کر لی جاتی ہے، اس کو کھانا درست ہے یا نہہں؟

جواب:اس کو شگاف دے کر دھو کر پاک کر کے کھانا درست ہے۔

[امداد الفتاوي، خشك مجلي كهانا، ج٤، ص١٠٤، مكتبة دار العلوم كراتشي]

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: